Dagnæs Børnehus udvikler eget Makerspace

Charlotte Damgaard introducerer børnene i Dagnæs Børnehus til mulighederne i deres nye Makerspace.
Charlotte Damgaard introducerer børnene i Dagnæs Børnehus til mulighederne i deres nye Makerspace.
Dagnæs Børnehus udvikler eget Makerspace
07. 03 2019
Et Makerspace er et område skabt til at opfinde, undersøge, udforske og opdage. I Dagnæs Børnehus i Horsens betyder det alt fra robotter styret via en IPad til maling i salatslynger, og både børn og voksne kaster sig ud i det med masser af lyst, nysgerrighed og fordybelse. Det handler om at give alle mulighed for at eksperimentere på deres eget niveau.

Tre børnehavedrenge griner og fejrer at robotten, de lige har lært at styre, har gennemført den bane, de selv har rammet ind af farveblyanter. Med det samme kaster de sig ned på gulvet og laver banen sværere og længere. Ved siden af puster en gruppe vuggestuebørn en bordtennisbold rundt ved hjælp af et sugerør. Og på den anden side har salatslynger fået en helt ny mening, når de bruges til at slynge maling rundt på et stykke pap, så centrifugalkraften efterlader flotte mønstre.
Sådan ser det ud, når pædagog Charlotte Damgaard er i fuld gang med at introducere både børn og voksne til mulighederne i Dagnæs Børnehus' nye STEAM-område og Makerspace. Her har hun sammen med pædagogisk assistent Jacob Schultz udviklet på en masse remedier, som frit kan eksperimenteres med. Og det bliver der.

Det hele er samlet i tematiske kasser, som på den måde let kan bringes med overalt på institutionens område, så eksperimenterne kan blive en del af hverdagen.

Man kan ikke fejle i et Makerspace

Alle kassernes indhold lægger op til at børn og voksne sammen kan gå på opdagelse. Der er nemlig hverken rigtige eller forkerte svar, når man arbejder i et Makerspace. Det er en del af processen, at noget går galt i eksperimenterne. Så må man bare prøve igen.

- Det handler om, at børnene lærer med hænderne og får en basisviden, der ikke nødvendigvis er bundet i ord. Det giver erfaringer og forestillinger, som de kan trække på i fremtiden. Vi giver dem en bred vifte af muligheder, så de kan finde lige det, som interesserer dem. De oplevelser kan så give mod på mere, og være med til at brede deres interesser ud, siger Charlotte Damgaard.

Mange steder er STEAM og Makerspaces tænkt til ældre børn, men i Dagnæs Børnehus bruges det både i børnehaven, vuggestuen og hos dagplejen.

- Børn bruger de materialer, de har til rådighed, og så skal vi give dem mulighederne for at prøve forskellige ting af. De elsker gentagelser, og når de er klar, laver de selv de gode variationer og udvider det univers, de befinder sig i, forsætter hun.

Nysgerrigheden styrer

Det nye Makerspace er en naturlig forlængelse af børnehusets fokus på at få STEAM (science, technology, engineering, arts og mathematics) til at fylde mere i børnenes hverdag, men det er hverken bestemte kompetencer eller klare læringsmål, der styrer forløbene. Det gør børnenes nysgerrighed.

- Et fokus på STEAM kan udlægges som om, at vi i sidste ende har et mål om at få flere ingeniører, men det er vi faktisk ret ligeglade med. Vi ser på, hvordan vi udvikler børnenes læringsmiljøer, så vi inspirerer dem til læring, og her kan STEAM noget, siger Betina Martinussen, der er leder af Dagnæs Børnehus.

- De kompetencer, vi dyrker, er kreativitet, opfinderånd og fordybelse. Børnene lærer at planlægge, udføre og evaluere. De ser på hvad, der virker, og hvad, der ikke virker, og så prøver de igen. Som voksne går vi med børnenes motivation ind i læringsprocessen, og spørger 'hov, hvad ved vi nu, hvad har vi fundet ud af og hvad vil vi gerne vide mere om', fortsætter hun.

Og du behøver ikke vide alt for som pædagog at arbejde i institutionens Makerspace.

- Vi ser på eksperimenterne sammen med børnene, og lader den fælles nysgerrighed styre. Når du stiller spørgsmål til børn, giver det spørgsmål den anden vej, og hvis vi ikke kender svaret, må vi jo finde ud af det sammen. På den måde lærer vi sammen med børnene, og nogle gange ved de jo også noget, vi ikke gør, fortæller Charlotte Damgaard.

Giver nye roller i samarbejdet og fællesskabet

Arbejdet med STEAM vækker begejstring hos både børn og voksne, men der er en gruppe af børn, som har haft særlig gavn af den mere eksperimentelle tilgang.
- Vi har set, at de børn, som ofte har haft lidt passive roller i fællesskabet, er vokset og er blevet meget mere aktive, når vi arbejder på denne måde. Når nysgerrigheden bliver styrende, glemmer de alt andet og fordyber sig. Børnene bliver gode til at være fælles om det og samarbejde gennem fælles nysgerrighed og fordybelse, forklarer Betina Martinussen.

Fra læringstilgang til kultur

Det nye Makerspace er det foreløbige resultat af en klar prioritering i børnehuset.

- Charlotte har en særlig funktion, hvor hun har tid afsat til at planlægge forløb om natur og science, som alle vores grupper skal igennem. På den måde får vi et fælles afsæt for børnenes videre leg, og samtidig binder det os sammen på tværs. Vi vil gerne gøre læringstilgangen til en kultur, der findes på hele institutionen, og heldigvis virker det ikke til, at Charlotte nogensinde stopper med at få nye ideer, fortæller Betina Martinussen.

Charlotte Damgaard er heller ikke færdig med at udvikle på hverken det nye Makerspace eller på nye forløb. Og hun får masser af positiv feedback på projekterne.

- Jeg har kun oplevet stor opbakning fra mine kolleger. De er meget interesserede og springer i med begge ben. Faktisk skal vi en gang i mellem huske hinanden på, at det er børnenes og ikke vores nysgerrighed, der skal styre, siger hun og afslutter,

- Samtidig kommer de med en masse pædagogiske overvejelser, der giver gode diskussioner, og som jeg kan tage med i den videre udvikling. Det giver mod på mere og gør mit arbejde endnu sjovere.