Digital dannelse på Vejle Tekniske Gymnasium

På billedet er det Daniel Lyngby Commerou og Mark Serup Rasmussen fra Vejle Tekniske Gymnasium, der fortæller Morten Østergaard om deres fjernstyrede og eldrevne ”tow-truck”, som skal mindske flytransport og dermed CO2 udslip.
På billedet er det Daniel Lyngby Commerou og Mark Serup Rasmussen fra Vejle Tekniske Gymnasium, der fortæller Morten Østergaard om deres fjernstyrede og eldrevne ”tow-truck”, som skal mindske flytransport og dermed CO2 udslip.
Digital dannelse på Vejle Tekniske Gymnasium
17. 05 2013
Elever fra Vejle Tekniske Gymnasium, der har arbejdet med forsøgsfaget Informationsteknologi, præsenterede mandag 13. maj deres projekter i Vandrehallen på Aarhus Universitet. Dette skete i forbindelse med en konference om informationsteknologi i gymnasiet. Af Henrik Juhl Kristensen.

En af konferencens indlægsholdere, forskningsminister Morten Østergaard (RV), lagde turen forbi VTG-eleverne, som kunne fortælle ministeren, om deres arbejde i Informationsteknologi.

Ved konferencen belyste en række indlæg fra forskere i ind- og udland, hvorfor digital dannelse er nødvendig i det 21. århundrede, og hvordan forsøgsfaget informationsteknologi kan bidrage til digital dannelse.

Ved en efterfølgende paneldebat opfordrede adm. direktør i IT-branchen, Morten Bangsgaard, kraftigt til, at forsøgsfaget bør gøres både obligatorisk og permanent i de danske gymnasier. Undervisningsminister Christine Antorini var i sidste øjeblik blevet forhindret i at deltage i konferencen, men hendes substitut, kontorchef Anne Grete Larsen, svarede Bangsgaard, at ministeriet har den holdning, at alle gymnasieelever skal have en bred digital dannelse, men at kun nogle få behøver de dybtgående kompetencer, som faget informationsteknologi giver.

En tredjedel af de danske gymnasier har på nuværende tidspunkt markeret, at de er positive overfor Informationsteknologi, der kører som forsøgsfag frem til sommeren 2015.