Flere får hjælp inden en sygemelding

Min leder og jeg var blevet lidt som et gammelt ægtepar. Vi havde sagt tingene mange gange og lyttede ikke 100 % til hinanden, fortæller Kirsten Bomholt.
Min leder og jeg var blevet lidt som et gammelt ægtepar. Vi havde sagt tingene mange gange og lyttede ikke 100 % til hinanden, fortæller Kirsten Bomholt.
Flere får hjælp inden en sygemelding
10. 08 2017
Kommunalt beredskab rykker ud, så ansatte kan blive på jobbet. Af Vibeke Juul. Foto: Per Algreen.

Et stigende antal ledere henvender sig til Jobcenter Horsens for at få hjælp til at fastholde deres medarbejdere på jobbet.
 Det oplever Morten Bak, der er beskæftigelsesrådgiver i Jobcenter Horsens’ særlige beredskab – Tidlig Indsats Sygedagpenge - der skal forebygge sygemeldinger.
 - Jeg oplever, at flere og flere både private og offentlige ledere henvender sig til os for at få redskaber til at undgå, at en medarbejder bliver sygemeldt, for eksempel på grund af stress, fortæller Morten Bak, der efter en henvendelse tager ud på arbejdspladsen for at få en fælles snak med lederen og medarbejderen.
 Ofte er tillidsrepræsentanten også til stede.
 - I løbet af samtalen prøver vi at kredse os ind på de bløde ting. Hvad er det, der helt konkret stresser medarbejderen, og hvilke muligheder er der for at få vedkommende på ret køl igen. Ofte vil stressfaktorerne være en blanding af private og arbejdsmæssige forhold, siger Morten Bak.
 Han tilføjer, at indsatsen kan være med til at bryde det tabu, der stadigvæk er omkring stress:
 - Nogle går længe med stresssymptomer uden at fortælle andre om det. Når vi kommer ud, er det tilladt for medarbejderen at tale om det. Der bliver kastet lys på det, hvilket i sig selv kan være en stor lettelse.
 53-årige Kirsten Bomholt, der er lærer på Horsens Byskole, Afdeling Lindvigsvej, er en af dem, der har trukket på Jobcentrets beredskab. Kirsten har været tæt på en sygemelding på grund af stress og fysiske smerter.
 Inden kontakten med Jobcentret havde hun dog haft en del samtaler med sin leder og tillidsrepræsentant uden helt at kunne få indkredset, hvordan problemet skulle løses.
 - Til at begynde med var jeg ikke interesseret i at snakke med en medarbejder fra Jobcentret, for jeg tænkte, ”skal der nu involveres endnu én. Det vil bare skabe mudder i det hele”. Men jeg fandt hurtigt ud af, at det var rigtig godt at have en uvildig person på banen, der kunne overskue forløbet og komme med løsningsforslag. Jeg er rigtig glad for, at jeg har undgået en sygemelding. Det havde stresset mig endnu mere samtidig med, at det ville have været et stort nederlag for mig, fortæller hun.
 Også Kirstens leder – Henrik Fenger Lynggaard - er glad for Jobcentrets indsats:
 - Den betyder, at vi kan støtte medarbejderne mere målrettet. Samtidig giver det mig en ro som leder at vide, at jeg - udover at kunne trække på Kommunens HR-afdeling - også kan få hjælp i Jobcentret, for der ligger en fælles opgave i at forebygge sygemeldinger.
 Fire medarbejdere er tilknyttet Jobcenter Horsens’ særlige beredskab, der har til formål at forebygge sygemeldinger.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!