Horsens Kommune bruger 6,8 mio. kr. om året på at lappe huller i vejene

Efter at have sprøjtet emotion, som er et bindemiddel, på hullerne hælder Ernst Geer den varme asfalt ned for at lappe hullet. Asfaltholdet arbejder her på Grønlandsvej.
Efter at have sprøjtet emotion, som er et bindemiddel, på hullerne hælder Ernst Geer den varme asfalt ned for at lappe hullet. Asfaltholdet arbejder her på Grønlandsvej.
Horsens Kommune bruger 6,8 mio. kr. om året på at lappe huller i vejene
14. 05 2018
Foråret er højtid for huller i asfalten. To asfalthold kører året rundt ud for at dække huller i veje og på cykelstier

Den rygende varme asfalt glider fra lastbilen ned i trillebøren, som Ernst Geer kører hen til et af hullerne på Grønlandsvej i Horsens. Her bliver asfalten vippet ned for at dække hullet, hvor det øverste lag af asfalten er skrællet af. Ernst Geer er én af otte asfaltører, der året rundt kører ud fra Service og Beredskab for at lappe huller i veje og cykelstier i hele Horsens Kommune.
 I øjeblikket kommer der særligt mange anmeldelser ind fra borgerne, og det er der en god forklaring på.
 - Efter vinteren er det højtid for huller i vejene, for det er hårdt for asfalten, når temperaturen svinger fra frost til tø. Især perioder med mange dage, hvor temperaturen svinger frem og tilbage henover nul, tærer på asfalten, og det kan få fugt til at sive ned i asfaltkonstruktionen. Når det så fryser, sprænger asfalten, og så kan der sive endnu mere fugt ned, forklarer Allan Lyng Hansen, afdelingschef for Affald og Trafik i Horsens Kommune.
 Han understreger, at asfaltholdene lapper alle de huller, de overhovedet kan, og hvert år bruger Horsens Kommune 6,8 mio. kr. på udelukkende at lappe veje og cykelstier. Arbejdet prioriteres, efter hvilke huller der er anmeldt.
 - Dybere slaghuller, som kan give skader på biler og være trafikfarlige, er selvfølgelig dem, vi prioriterer højest, ligesom vi lapper huller på de store, overordnede veje, før vi tager boligveje, forklarer Allan Lyng Hansen.
 Under planlægningen tager asfaltarbejderne også hensyn til, om der er planlagt større gravearbejde på de pågældende veje, og om det er veje med meget trafik.
 - Den anden dag arbejdede vi til kl. 23 for at lappe huller på nogle af vejene i midtbyen, ligesom vi også bruger aftenerne, hvis vi skal lave f.eks. huller i asfalten i et lyskryds, forklarer Morten Holst, som kører på ét af kommunens asfalthold.

Sådan giver du besked
Hvis du opdager et hul i vejen, informerer du bedst kommunen via app’en ”Giv et praj”.
 - Vi kan ikke have overblik over alle veje, så vi vil gerne have, at folk kontakter os og melder ind, hvor der er huller, så vi kan få kendskab til dem. App’en er klart den bedste og hurtigste måde at gøre det på, for beskederne derfra ryger direkte ud til asfaltholdene, forklarer Allan Lyng Hansen.
 For at hjælpe asfaltørerne så godt på vej som muligt er det vigtigt at tage et billede af hullet og sende det på det pågældende sted, for så følger der en præcis stedsangivelse med anmeldelsen.
 - Nogle sender først billedet, når de kommer hjem, men så får vi ikke den præcise angivelse af stedet og risikerer at køre forgæves, forklarer Morten Holst.
 Oveni de 6,8 mio. kr. til lapning af huller bruger Horsens Kommune hvert år yderligere ca. 25 mio. kr. på asfaltarbejde. En stor del af det beløb er de seneste år blevet brugt i oplandet, fordi der i Horsens graves flere steder på grund af bl.a. kloakarbejde, ny gadebelysning og fjernvarme.
 Hvis du vil give kommunen et praj om huller, kan du downloade appen til din smartphone. Her kan du også se en status på, hvor langt behandlingen af dit praj er.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!