Horsens Kommune får elektronisk låsesystem i hjemmeplejen

Horsens Kommune får elektronisk låsesystem i hjemmeplejen
21. 06 2018
Systemet berører 1300 borgere og 550 medarbejdere

Hjemmeplejen, sygeplejen, træning, private leverandører mm, skal bruge låsesystemet, når de yder pleje hos de borgere, som i dag har nøgleboks. Systemet vil berøre omkring 1.300 borgere og ca. 550 medarbejdere, og det er nu i fuld gang med at blive implementeret.

Fra slidt mekanik til tryg og fremtidssikret elektronik
Kommunen har lige nu et mekanisk nøglesystem og 1300 nøglebokse. Det har givet udfordringer både sikkerhedsmæssigt - risiko for at miste nøgler - og rent administrativt. Det nuværende traditionelle mekaniske nøglesystem har udspillet sin rolle. Det er gammeldags og slidt.
 - Mange andre kommuner anvender elektroniske låsesystemer. I Horsens Kommune ønsker vi at følge med udviklingen. Derfor har vi undersøgt markedet for at se, hvilke muligheder der er for at få et mere fleksibelt og fremtidssikret låsesystem. Målet er at mindske det administrative arbejde for medarbejderne og øge sikkerheden for vores borgere, udtaler leder af hjemmeplejen Anette Wittorf.

Tilgængelig og brugervenlig teknologi
Efter en grundig undersøgelse af mulighederne på markedet for låsesystemsløsninger, samt en udbudsrunde, er valget faldet på leverandøren Bekey og deres elektroniske låsesystem.
 - Bekey har været på markedet i snart 10 år og leveret elektroniske låsesystemer til kommuner og virksomheder både i Danmark og i udlandet. Vi kan se fra andre kommuners erfaringer med Bekey, at låsesystemet har en nem og brugervenlig teknologi. Medarbejderne har desuden været tilfredse med at bruge systemet, fortsætter projektleder Mette Søndergaard Pedersen.

Ingen tabte nøgler - døren åbnes med en app
Det elektroniske låsesystem implementeres ved, at borgeren - uden beregning - får monteret en låseenhed på den indvendige side af hoveddøren. For at låse og åbne døren, skal hjemmeplejen anvende en app på tablet eller smartphone sammen med en særlig kode. Det er dermed slut med bekymringerne for at miste en nøgle eller møde op for at lukke en anden medarbejder ind. Man sender blot en nøgle elektronisk. Det sparer medarbejderne for en masse tid.
 Med den nye løsning har medarbejderen således altid en nøgle lige ved hånden. Mister en medarbejder sin tablet eller smartphone, er det heller ikke noget problem. Alle nøgler kan deaktiveres med et enkelt klik i administrationssystemet.
 Formand for Ældrerådet Niels Rasmussen udtrykker stor tilfredshed med implementering af et nyt elektronisk nøglesystem:
 - Alle i Ældrerådet føler sig trygge med det nye system og kan for den enkelte bruger kun se fordele. Det er på alle måder praktisk og vil kun blive brugt de steder, hvor den ældre ikke selv kan lukke medarbejderen ind.
 Sikkerhedsmæssigt vil det også klart blive bedre, da der ikke længere skal monteres nøglebokse ved den enkelte bruger. Nøglebokse kan medvirke til at fortælle, at der i husstanden bor en svag ældre.

Implementering og oplæring af medarbejdere
Låsesystemet bliver implementeret i løbet af forsommeren, og kommunen forventer at have alle låsesystemser monteret i løbet af efteråret 2018.
 - Medarbejdere får oplæring i det nye system for at føle sig trygge ved at bruge det. Vi vil samtidig lave et net af superbrugere, der får en mere grundig oplæring, så de er rustet til at besvare spørgsmål om løsningen. De borgere, der skal have låsesystemet monteret, vil desuden få særskilt information om, hvordan systemet virker, og hvordan det monteres, fortæller Mette Søndergaard Pedersen og afslutter:
 - Vi glæder os til at komme i gang med det nye låsesystem, der vil give mere tryghed for borgerne og større arbejdsglæde for medarbejdere.