Ingen begejstring over udsigt til hurtigtog



Høringsperioden om højhastighedstog fra Hovedgård til Hasselager eller om man vil Odense/Aarhus startede den 7. december og løber frem til 18. februar.
 Banedanmark afholder i uge 3 høringsmøder i Horsens, Skanderborg og Solbjerg og bebudede på mødet at der bliver endnu et møde, arrangeret på foranledning af Odder Kommune, i Odder.
 Sektionschef i Banedanmark Betina Lose, gjorde allerede klart ved velkomsten, at spørgsmål henhørende under f.eks. rimelighed og fornuft ikke var Banedanmarks anliggende, men udelukkende at udarbejde VVM-redegørelse for en ny banes muligheder. Alle spørgsmål ved høringen blev dog noteret og Betina Lose erindrer ikke et jernbaneprojekt, hvor høringerne ikke har haft reel betydning. Høringsmødet bar da også i høj grad indtryk af at have til formål både at oplyse de berørte borgere og Banedanmarks specialister i processen.
 - Det er vigtigt at tingene foregår i en redelig og ordentlig tone, sagde Betina Lose. Det blev også tilfældet i Horsens, omend skiltet skeptisk bestemt kunne påklæbes flere af spørgerne fra salen.
 Allerede ved indgangen fik de mange tilhørere udleveret VVM-redegørelsen, en farverig tryksag på 85 sider, og mulighed for at stille spørgmål af mere privat karakter både før og efter mødet.
 - I 2019 skal projektet til politisk behandling og her bliver det besluttet om projektet reelt skal laves, sagde Betina Lose.
 3 baneføringer var på aftenens program, en central, en østlig og en vestlig. Omkring Hovedgård og Horsens dog løbende sammen til 2 - en igennem Vedslet Fyldplads og et sydøstligt alternativ fra Horsens Kommune. Økonomien er omkring 3500 mill. kr. naturligt lettere varrierende efter valgt baneføring.
 Den hurtigste baneføring er den centrale, mens den langsomste er den østlige, dog kun 20 sekunder langsommere.
 Selve mødet, der var berammet til 2 timer - og tog 3, var inddelt i en oplysende del før pausen, hvorefter nedskrevne spørgsmål blev besvaret af Banedanmark, der var rigt præsenteret ved mødet.

Lokalvigtige spørgsmål uden svar
Spørgsmålene var mange f.eks. om ekspropriation, veje, visuelle konsekvenser, natur, og påførte gener som fandt sine svar og blev noteret for at indgå fremadrettet. Til gengæld var der ikke svar på hvad der sker, hvis Vedslet fyldplads nedlægges. Det er et anliggende for Horsens Kommune.
 Muligheden for at toget atter skal standse i Hovedgård - ikke på den nye hurtigrute, der vil køre non-stop Odense/Aarhus, men på de gamle skinner, var ikke noget specialisterne kunne nikke genkendende til. Faktisk måtte spørgsmålet om togstop i Hovedgård stilles flere gange inden det kunne besvares med et stille:
 - Måske en mulighed, hvis der kommer en ny station i Solbjerg, også at genåbne i Hovedgård, ikke noget vi har hørt om, lød det bestemt ikke leveret med overbevisning i stemmen ...
 - Men måske, hvis det besluttes at skrue op for afgangene på de gamle skinner, og hvis der kan findes tog til det.
 Såfremt baneføringen om hurtigtog politisk vedtages i 2019 var Betina Loses bedste bud på en igangsætning af arbejdet i 2026 og en ibrugtagning i 2031-32.
yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024