Karklude – dem vrider man da bare

Det er vigtigt at sikre høj faglighed og trivsel, mener Lisbeth Kirkegaard (t.h.), der har planer om at tilbyde sine medarbejdere et mere formaliseret kursus i teoretisk og praktisk rengøring. Her ses hun med Lene og Asya.
Det er vigtigt at sikre høj faglighed og trivsel, mener Lisbeth Kirkegaard (t.h.), der har planer om at tilbyde sine medarbejdere et mere formaliseret kursus i teoretisk og praktisk rengøring. Her ses hun med Lene og Asya.
Karklude – dem vrider man da bare
14. 02 2019
Rengøringsassistenter gør op med fordomme om deres fag. Hvis ikke man kan lave andet, kan man da altid gøre rent! Den påstand har de to rengøringsassistenter Lene Pedersen, 36 år og Asya Chilingirova, 42 år hørt igen og igen, og hver gang skurrer den lige meget i deres ører.

Faget rækker nemlig langt ud over at kunne vride en karklud og svinge gulvmoppen, mener de. Det kræver en bred viden om rengøringsmidler og kendskab til korrekte arbejdsstillinger. Og så skal man også helst være en god menneskekender.

Begge kvinder ved, hvad de taler om, selvom deres udgangspunkter er vidt forskellige.

Lene er uddannet landmand men skiftede til rengøringsfaget for bedre selv at kunne tilrettelægge arbejdet og dermed klare tempoet. De seneste fire år har hun været ansat i et fleksjob i virksomheden HorsensRengøring - primært inden for erhvervsrengøring.

- Jeg har lært at håndtere rengøringsredskaberne korrekt. For eksempel at indstille moppen og vride en karklud, så jeg ikke ødelægger min ryg og mine arme. Jeg har også taget et kursus i brugen af rengøringsmidler. Selvom jeg altid tager alene ud på jobbet, føler jeg mig ikke ensom. Jeg kommer ud til søde kunder, og jeg er glad for at gå på arbejde.

Hendes kollega i firmaet - Asya fra Bulgarien - har knap så meget erfaring med faget. Hun startede for ni måneder siden i praktik. Det blev senere til et løntilskudsjob, og i dag er hun efter et længere ophold i Danmark for første gang ansat i et fuldtidsjob.

Hun fortæller:

- Det er godt for mig at have dette arbejde. Også fordi jeg ikke kun er ude ét sted men har forskellige kunder. Dagen bringer altid noget nyt, og vi kører ud to og to, så jeg er aldrig alene.

Asya understreger også det vigtige i at have fagligheden i orden, for som hun siger "det giver en rigtig god følelse at vide nøjagtig, hvad man har med at gøre."

Og netop fagligheden er dén værdi, som rengøringsfaget skal sælges på for fortsat at kunne tiltrække dygtige og motiverede medarbejdere, mener Lisbeth Kirkegaard, der er direktør for ca. 50 ansatte i HorsensRengøring.

- Den generelle vækst i Danmark har betydet flere i arbejde og dermed færre ledige at rekruttere af. Som situationen er nu, har de fleste ledige ikke været på arbejdsmarkedet i mange år, og det kræver derfor en indsats at få dem tilbage igen, siger hun.

Ifølge Per Fjord, leder af Virksomhedsservice, arbejder Horsens Jobcenter målrettet med netop denne opgave: at opkvalificere en stabil arbejdskraft inden for udvalgte områder - herunder rengøringsområdet.

- Rengøringsområdet er særlig udfordret, fordi mange bruger faget som trædesten til noget andet. Derfor arbejder vi på at få lavet det bedst mulige match mellem de lediges kompetencer og virksomhedens behov for arbejdskraft, så vi undgår, at denne nok så vigtige branche bliver "en banegård, hvor folk bare venter på det næste tog."