Lyden er i fokus til Ejer Bavnehøjs genforeningsfest

Genforeningssten og Genforeningstårnet på Ejer Bavnehøj – fotograf Anders Boll Film & Foto
Genforeningssten og Genforeningstårnet på Ejer Bavnehøj – fotograf Anders Boll Film & Foto
Lyden er i fokus til Ejer Bavnehøjs genforeningsfest
22. 03 2020
Genforeningsfesten rykker helt tæt på for skanderborgenserne, når Ejer Bavnehøj inviterer til en særlig fest den 20. juni. Her vil man kunne opleve uropførelsen af Genforeningstårnets nye, specialkomponerede lyd, som gør tårnets fire buer til et klingende rum.

2020 står i genforeningens tegn, og der er lagt op til national fejring for at markere 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. På Ejer Bavnehøj gør man ingen undtagelse, for netop her blev en af landets mest markante Genforeningssten rejst i 1920 – og det 12,5 meter høje Genforeningstårn blev rejst i 1924.

Planlægningen er i fuld gang

Hos Ejer Bavnehøjs Venner inviterer man således til fest på Ejer Bavnehøj lørdag den 20. juni, hvor lyden og musikken er i fokus:

- Vi er godt i gang med at planlægge et stort korarrangement og alsangsstævne under mottoet: sangen genforener. Her håber vi, at mange vil møde op og synge med, fortæller Viggo Rasmussen, der er formand for Ejer Bavnehøjs Venner og fortsætter:

- Som en ganske særlig fornyelse får tårnet i år sin helt egen lyd for at markere genforeningen. Lyden uropføres til festen den 20. juni, og den er designet af den amerikanske komponist Wayne Siegel. Han har været professor i elektronisk musik ved Det Jyske Musikkonservatorium og er bosat i Malling.

Bro mellem fortid, nutid og fremtid

Ideen med det nye lydværk er at omdanne tårnets fire buer til fire klingende rum på uforudsigelige tidspunkter i løbet af dagen:

- Besøgende vil, når de står under tårnets buer, blive omsluttet af lyd for en stund. Tanken er, at den klingende iscenesættelse af tårnet både skal give anledning til forundring og eftertanke. Lydværket trækker nemlig tråde tilbage til vikingetiden, hvor bavnens funktion var at sende et signal. Og samtidig bliver lydværket en uendelig hymne til fejring af genforeningen i 1920, så det danner bro mellem fortid, nutid og fremtid, siger Viggo Rasmussen.

Særlig akustik

Det nye lydværk på Ejer Bavnehøj vil blive afspillet på et specialdesignet højtaleranlæg, som integreres i tårnets fire buer, og musikken bliver afspillet på tilfældige tidspunkter i små frekvenser af to til fem minutters varighed med cirka en times mellemrum. Selvfølgelig kun i dagtiden og under hensyntagen til stedets historie, naturen og de nærmeste naboer.

- Der er en særlig akustik under de fire buer, og det udnytter vi i det nye lydværk. Hvis man står direkte under én af buerne, vil man være omgivet af efterklangen fra de omsluttende mure. Står man i midten lige under tårnets høje hvælving, så har lyden en anderledes og mere tør karakter. Og når man så træder nogle skridt hen til en af de andre buer, vil man høre andre aspekter af musikken. På den måde kan man skabe sin helt egne klanglige oplevelse af lydværket, afhængig af, hvor og hvordan man bevæger sig rundt. Lydværket er ikke fastlagt på forhånd, og det udfolder sig gradvist og forandres i forhold til både årstiden og vejrforholdene, forklarer komponist Wayne Siegel, der har designet det unikke værk til Ejer Bavnehøj.