Fra solbrun i 80’erne til solbeskyttelse i dag



Solen i dag er den samme som i 1980érne, men vores solvaner har ændret sig. Foto: Unsplash.com

Af Kræftens Bekæmpelse

Vi danskere har altid været glade for at nyde solen, men hvor det i dag er naturligt at tænke solbeskyttelse ind i hverdagen, var fokus for 40 år siden i 1980érne et helt andet sted. Her var den solbrune kulør i høj kurs, og mange tog gerne en solskoldning med i købet for at opnå den helt rigtige farve. Det viser en rundspørge fra Kræftens Bekæmpelse og Matas blandt 1.000 danskere i alderen 40-50 år. I rundspørgen er de blevet spurgt til, hvordan de blev solbeskyttet i deres barndom i 1980érne, og hvordan de i dag solbeskytter sig selv og deres børn.

Solbeskyttelse af børn var ikke et fokusområde

I dag er de fleste forældre særligt opmærksomme på at beskytte deres børn fra solen. Selvom forældre i 1980érne uden tvivl også ville deres børn det bedste, viser rundspørgen tydeligt, at solbeskyttelse ikke var et fokusområde dengang. Kun 29 pct. af de adspurgte husker, at deres forældre var opmærksomme på at solbeskytte dem, da de var børn. Til sammenligning svarer 94 pct. af dem, der selv er forældre i dag, at de er opmærksomme på at solbeskytte deres børn. Det manglende fokus på solbeskyttelse afspejlede sig også i børns solskoldninger. 44 pct. husker, at de ofte blev solskoldet som børn, mens kun 6 pct. af dem, der selv er forældre i dag, angiver, at deres børn ofte solskoldes.

Ifølge Alice Wassard, der er indkøbschef i Matas, afspejler tallene i undersøgelsen, hvordan danskerne har ændret fokus fra at anskue solen som et middel til en solbrun kulør til at have langt mere respekt for uv-strålerne:

-I 1980érne var solbrun kulør et statussymbol, og når man jagtede den gyldne glød, var der ikke meget fokus på solbeskyttelse. Solskoldninger har næppe været mindre smertefulde dengang, men ønsket om at undgå dem har tilsyneladende ikke været så stærkt, som det er i dag - hverken når det gjaldt os selv eller vores børn, siger Alice Wassard.

Hun tilføjer, at Matas i dag sælger langt mere solcreme end tidligere, og at solcremens faktor bliver højere og højere. I 2019 var over 70 pct. af alle solgte solcremer faktor 30 eller derover, og Matas sælger i dag næsten ingen solcremer med en faktor under 15.

Vores adfærd i solen kan aflæses i kræftstatistikkerne

Siden 1980érne har der været en kraftig stigning i forekomsten af hud- og modermærkekræft. Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, mener, at stigningen i høj grad kan forklares af det afslappede forhold til solbeskyttelse, vi havde i 1980érne:

-Ni ud af ti tilfælde af hud- og modermærkekræft skyldes uv-stråling, så vores soldyrkelse i 1980érne har desværre kunnet aflæses i kræftstatistikkerne i de seneste 20-30 år. Derfor er det glædeligt, at solbeskyttelse er blevet en langt mere naturlig del af vores hverdag end det var i 1980’erne, siger Peter Dalum.

Han tilføjer, at danskernes sundere solvaner i dag vil forebygge mange tilfælde af hud- og modermærkekræft i fremtiden.

Du kan læse mere om råd til solbeskyttelse på www.solkampagnen.dk

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024