Spændende klassisk skuespil i Horsens

Spændende klassisk skuespil i Horsens
04. 11 2019
Mange kender måske navnet August Strindberg, men hvem var han? Han var svensk forfatter, maler, journalist, digter og ikke mindst dramatiker. Selvom han døde for over 100 år siden, var hans tekster nærmest profetiske og hans temaer fra den gang gælder stadig i dag længe efter de blev skrevet. Horsens Amatør Teater har givet sig i kast med en af hans store værker – Faderen – som har premiere 15. november.

Han var en provokatør

August Strindberg var i fire årtier omkring år 1900 så dominerende faktor i litteraturen, som vi ikke helt forstår i dag. Han var en kendt provokatør og havde et stort had til kvinder. Han måtte søge i frivilligt eksil i både Frankrig og Danmark, da hans holdninger var for stærke til hjemlandet Sverige. På den tid fra frisindet i Danmark så stort, at han kunne få opført sin teaterstykker i København.

Han værk Faderen blev uropført i 1887 og behandler tidløse dilemmaer som kærlighed, ægteskab, skilsmisse, jalousi, tvivl og kampen om børnene. I en af de sidste scener bliver hovedpersonen, ritmesteren, spurgt af Ammen, om han vil se sit barn.

- Mænd har ingen børn – kun kvinder har børn, svarer Ritmesteren. Derfor er fremtiden deres. Fremtiden er kvindernes, sagde Strindberg i 1887.

Det her er svært

På Horsens Amatør Teater på Allégade er aktivitetsniveauet højt, her 14 dage før premieren. Der øves med de otte skuespillere i teatersalen, samtidig med at tømreren, malerne og lysfolkene arbejder med at få gjort kulissen færdig og lavet en helt rigtige belysning, af hvad der skal blive dagligstuen i et herskabshjem.

På gulvet foran forreste stolerække sidder instruktøren Julie Pedersen og følger med i hvad der foregår på scenen, og laver de sidste små tilretninger.

- Det har været min drøm i mange år at opsætte Faderen, da den har så mange lag og en fortælling som stadig gælder 130 år senere. Det er en naturalistisk forestilling, hvilket har været svær for nogle af skuespillerne – da man ’bare’ skal spille sig selv, fortæller instruktør Julie Pedersen.

Lag på lag på lag

I forordet til August Strindbergs manuskript står der: Et psykologisk drama. Stykket et er klassisk drama i tre akter. Da skuespillerne blev udvalgt, fik de fortalt at der var mange lag i figurerne som skulle blotlægges i øveprocessen og Julie Pedersen, har sammen med dem skrællet lag på lag af, og kommet meget dybt ned i de enkelte rollers personlighed og psykiske drivkraft, hvilket både ses og tydeligt mærkes fra scenen.

Jon Nergård Kobberøe som spiller den mandlige hovedrolle som Ritmesteren, kommer fra en musical baggrund og blev valgt ud da hans kemi med hans hustru – i forestillingen Laura – var lige i skabet og Jon fortæller om at spille naturalistisk og psykologisk:

- Jeg har spillet musical i mange år og drømte om at spille ’rigtigt teater’ med masser af dybde – og det har jeg så sandelig fået opfyldt! Det er det sværeste jeg har prøvet på en scene. Jeg har de fleste replikker, som skal læres og arbejdet med at skrælle lagene af karakteren har været hårdt. Jeg er tit gået hjem fra prøverne fysisk og psykisk udmattet. Men den færdige forestilling bliver flot og vi glæder os til at spille foran et publikum.

En stor produktion

Man har arbejdet med produktionen af Faderen siden det tidlige forår og arbejdets omfang har været stort. Da forestillingens scenograf, Caroline Lehtonen, præsenterede scenemodellen for den kreative ledelse, skuespillerne og produktionsholdet, gik der en engel gennem lokalet. Scenografien udnytter teatersalens søjler, paneler og flotte vægge som del af kulissen.

- Publikum skal få oplevelsen af at træde ind i en stue fra 1880-erne når du kommer ind i teatersalen. Vi bruger hele salens bredde og højde til kulissen. Jeg har sammen med instruktøren brugt lang tid på at finde de rigtige farver, stoffer, kostumer, møbler, inventar og malerier, så vi kan lave en prægtig stue fra slutningen af 1800-tallet, siger en smilende scenograf Caroline Lehtonen.

Kulissen skal genbruges

Værkstederne på Horsens Amatør Teater har brugt meget tid og mange penge på at opføre kulissen til Faderen. Derfor han man heller ikke påtænkt at tage den ned med det sammen, men genbruge den i de kommende 3 – 4 forestillinger frem til sommeren 2020.
Leder af tømrerværkstedet Flemming Askhøj fortæller i et kort ledigt øjeblik:

- Vi har brugt hundredvis af frivillige timer på at lave og rejse kulissen, så jeg spurgte hvornår de skulle tages ned igen og fik at vide den kunne blive stående længe og skulle bruges i andre forestillinger. Dog skal der foretages småændringer og let ombygning til hver forestilling, men det er jo ikke så omfattende som det vi lige har været igennem – og så glæder jeg mig til at se skuespillerne i vores nye dagligstue, griner Flemming Askhøj inden han igen tænder for rundsaven i værkstedet.

Kildall

smiley Følg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook