Stort byggeprojekt på Gedved Skole

Lærke Nielsen og Eva Husballe med deres forslag til familiens hus.
Lærke Nielsen og Eva Husballe med deres forslag til familiens hus.
Stort byggeprojekt på Gedved Skole
31. 10 2017
6. klasserne på Gedved Skole har i 8 skoledage arbejdet på at komme frem til deres forslag til en sammenbragt familie på 5, der skal til at bygge hus på den nye udstykning i byen. Af Lissi Skaarup.

En sammenbragt familie på 5 har 8 krav til indretningen af deres kommende hus Akset 14, Det var disse krav, 6. årgang fik fremlagt 8 dage før, de skulle præsentere deres forslag for familien. Familien har i efterårsferien haft tid til at udvælge de tre bedste forslag. Torsdag den 26. oktober mødtes familien med årgangen og Gedved Lokalråds formand Niels Arne Kjærgaard, hvor eleverne personligt præsenterede deres bolig og fik den endelige vurdering af familien.
 Et byggeprojekt i forhold til de nye udstykninger over for skolen føltes som en oplagt idé til et STEAM-forløb for 6. årgang.

I rød tråd med kommunens visioner
Horsens Kommune har i år fokus det 21- århundredes kompetencer, hvor evnen til kritisk analyse, til kreativ tænkning og innovativ problemløsning ønskes styrket.
 En af visionerne for kommunen er: - At alle børn og unge opnår færdigheder inden for STEAM så de kan navigere i og forholde sig til verden omkring dem.
STEAM står for SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEE  ING, ART, MATHS.
 Projektet med forslag til husbyggeri synes at være i børnenes øjenhøjde og ikke mindst interessant, da to af klassens piger er en del af den sammenbragte familie.

Familiens krav til huset er:
- 3 børneværelser
- 2 badeværelser
- Køkken-alrum
- Multirum til børnene
- Overdækket terrasse
- Åben garage
- Max 2.600.000 kr
 I en elektronisk opslagstavle - kaldet en Padlet - skulle de forskellige projektgrupper præsentere deres bygning bl.a. i form af grundplan med indretning af huset, regnskab for byggeriet, 3D-tegning, model af bygningen og film. På den måde kunne familien i ro og mag vurdere bygningerne derhjemme og udvælge de tre bedste projekter.

Motiverede elever
Eleverne var generelt meget interesserede i projektet og arbejdede seriøst. Lærerne oplevede at flere af grupperne nærmest var selvkørende. De formåede selv at have det store overblik over, hvad de skulle nå og arbejdede planmæssigt og meget motiveret.
 Enkelte grupper havde brug for støtte og vejledning til at tage projektet skridt for skridt, men kastede sig derefter ud i opgaverne med gåpåmod.
 En af pigerne fra familien udtalte: “ Nu forstår jeg bedre, at min mor og papfar har brugt så lang tid på at tænke over, hvordan vores hus skal bygges!”
 Det kræver mange overvejelser og refleksioner at placere, indrette og vælge hustype. Her har projektet fået børnene til at reflektere over den virkelige verden - og så med udgangspunkt i  lokalområdet - faktisk lige på den anden side af skolen. Med udgangspunkt i den virkelige verden har eleverne brugt deres tværfaglige viden til at løse opgaven. De har undersøgt, beregnet, konstrueret, justeret, tegnet, filmet og meget mere.
 Som afslutning var klassen så heldige, at Gedved Lokalråd havde fået nys om projektet, så de også fik besøg af formanden Niels Arne Kjærgaard, som dukkede op ved udvælgelsen og kiggede på de mange flotte byggeforslag. En rigtig god afslutning, hvor personer uden for skolen blev lukket ind til belysning af børnenes skolearbejde.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!