Hans Kristian Skibby (DD).
Endnu en byrde på danskernes skuldre. Den seneste skattereform fra SVM-regeringen, der indebærer en årlig regning på over 610 millioner kroner gennem en ny passagerafgift, har skabt stor debat og frustration blandt borgere og virksomheder. Spørgsmålet, der ulmer under overfladen, er hvorfor danskere igen og igen pålægges nye skatter og afgifter, mens de allerede bærer en tung byrde af andre skatter.
Af Hans Kristian Skibby (DD)
Den nye passagerafgift rammer ikke kun lommebogen, men også udviklingen i passagerantal fra forskellige lufthavne rundt om i landet. Lufthavne som Sønderborg, Aarhus, Bornholm, Karup og Aalborg kan mærke konsekvenserne, da en stigning i omkostninger for passagererne kan føre til færre rejsende og dermed en negativ indvirkning på den regionale tilgængelighed - og økonomisk vækst. Det fremstår efter at Folketinget i sidste uge lovbehandlede L-184, fremsat af skatteministeren.
Det er særligt bekymrende, at SVM-regeringen konkret vil lægge afgift på passagerer, der flyver med el-fly, som eksempelvis SAS planlægger at integrere i deres flåde fra 2028. Disse el-fly, produceret i Sverige, er faktisk et skridt mod grønnere luftfart og bør da belønnes, snarere end beskattes.
Denne afgiftsstruktur kan modvirke incitamentet til at investere i mere miljøvenlige teknologier og sætte Danmark bagud i den globale kamp mod klimaforandringer. Hvorfor vil SVM-regeringen dog lægge en ny passagerafgift på borgere som flyver med 100% grønne fly, fly der flyver på strøm og ikke udleder CO2? Svaret er ret beset, at regeringspartierne vil have nogle flere penge op af borgernes lommer og ned i statskassen!
SVM-regeringens nye passagerafgift er ikke blot en økonomisk byrde, men også en hindring for udviklingen af en mere bæredygtig luftfart. Det er på høje tid, at der skabes en mere nuanceret og progressiv tilgang til beskatning, der ikke straffer miljøvenlige initiativer og regionale forbindelser.