Niels Povlsgaard.
Regeringens infrastrukturplan frem mod 2035 indeholder flere gode tiltag. Ambitionen om at styrke den kollektive trafik uden for de større byer hilser jeg velkommen. Det var på tide.
Af Niels Povlsgaard
Engvangen 7, 8732 Hovedgård
Medlem af Hovedgård Lokalråd
Medlem af Venstre, kandidataspirant til kommunalvalget
Men planen indeholdt ingen konkret plan for timemodellen, og anlæggelsen af en ny banestrækning mellem Hovedgård og Hasselager til højhastighedstog.
Dermed bliver borgere langs en fremtidig strækning holdt hen i uvished på syvende år. Det er helt urimeligt.
Solbjerg har været meget i mediernes fokus, og der er fortalt hjerteskærende historier om, hvordan man ikke kan sælge eller investere i sine huse her.
Men også i Horsens Kommune er mange i en håbløs situation: På strækningen fra Hovedgård til Gjesing står en lille håndfuld ejendomme til at blive helt eller delvist revet ned. Endnu flere står i bogstaveligste forstand til at få en ny banestrækning i baghaven, eller som i Vedslet og Assendrup, hvor banen voldsomt vil skære sig igennem landskab og små bysamfund.
Timemodellen blev som en del af Togfonden vedtaget i 2014 med Socialdemokratiet i spidsen. Skal planen realiseres, er det ud over en ny banestrækning fra Hovedgård også nødvendigt at bygge en ny togbro over Vejle Fjord.
Vejle Kommunes borgmester, Jens Ejner Christiansen (V) tror i lighed med flere Venstre-politikere på Christiansborg ikke på, at togbroen bliver virkelighed. Det er ganske enkelt for dyrt set i forhold til de seks minutter, som en bro vil reducere rejsetiden med.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) erkender, at der er et markant vedligeholdelsesefterslæb på jernbanen, som skal løses inden man for alvor kigger på en timemodel. Det vil sige efter 2035.
Det er godt, at der nu investeres i jernbanen. Elektrificering af eksisterende strækninger og nye eltog vil indenfor få år betyde langt bedre og mere effektiv kollektiv trafik til glæde for alle.
Togenes høje acceleration og tophastighed vil betyde, at rejsetiden reduceres, og at der er mere end god luft i køreplanen til, at Hovedgård Station genåbnes som standsningssted for regionale tog. Alt sammen uden en ny banestrækning.
Derfor bør en ny banestrækning - ligesom IC3- og IC4-togene skrottes - hurtigst muligt, så den ikke fortsat skal hænge som en sort sky over hovederne på de berørte borgere.