Søren Lind Jensen
Byrådsmedlem for Nye Borgerlige i Horsens kommune
En borger fra Ørskov mellem Hovedgård og Gedved var i torsdags forbi borgmester Peter Sørensens kontor for at aflevere indsamlede underskrifter imod en sydgående motorvej fra en eventuel Kattegatbro syd for Hou over Hovedgård og Gedved til E45.
Af Søren Lind Jensen
Byrådsmedlem for Nye Borgerlige i Horsens kommune
Det prisværdige initiativ, som borgeren stod bag, var imidlertid spildte ord på Balle Lars, for borgmester Peter Sørensen sidder sammen med sine socialdemokratiske kollegaer i Aarhus, Jacob Bundsgaard og regionsformand Anders Kühnau, i Kattegatkomitéen, som er en lobbyorganisation for en bro over Kattegat.
Og vel at mærke en lobbyorganisation, hvis sekretariatet finansieres af bl.a. Aarhus kommune og Regions Midtjylland, altså skatteborgernes penge. Ganske aldeles uhørt, da modstanderne af megaprojektet ikke får en krone af offentlige midler.
I Odder byråd er der flertal imod dette Danmarkshistoriens mest vanvittige monsterprojekt. På Samsø står byrådet samlet i modstanden. Venstreborgmesteren i Odder kommune, Uffe Jensen, tabte i november valget på at støtte forbindelsen. Hans socialdemokratiske afløser Lone Jakobi fedtspiller derimod med sin udmelding, hvilket er yderst pinligt.
På KL’s topmøde i Aalborg i sidste måned excellerede Aarhus-borgmester Jacob Bundsgård i samme pinlighed ved på talerstolen at erklære sin neutralitet, desuagtet at han sidder i formandskabet for Kattegatforbindelsen.
Selvfølgelig talte Peter Sørensen med to tunger over for borgeren fra Ørskov. Kunne socialdemokraterne da ikke i det mindste tone rent flag og melde ud: ”Ja, vi vil have den Kattegatforbindelsen, selv om de økonomiske og trafikpolitiske beregninger, som den hviler på, er yderst usikre, og selvom CO-udledningen i anlægsfasen anslås til at blive minimum 4 millioner tons CO2.
Selv ved en kortere vejstrækning over Kattegat vil den aldrig bare tilnærmelsesvist kunne indhente udledningen i anlægsfasen. Og hertil kommer så anlæg af en nordgående og en sydgående motorvej eller motortrafikvej med tilhørende asfaltering og indhug på eksisterende natur.
Tiltræder Venstre og Socialdemokraterne dette i alle henseender totalt overflødige megaprojekt, så vil enhver tale fra de to partier om bæredygtighed, cirkulær økonomi, naturbevarelse, miljøbeskyttelse og klimaneutralitet klinge hult. Det vil være både vælgerbedrag og rendyrket hykleri.