Martin Ravn Venstres Byrådsgruppe
Af Martin Ravn
Venstres Byrådsgruppe
Placeringen ved Lund nær motorvejen, med projekteringen af en ny ringvej fra virksomheden til motorvejsafkørsel Horsens C, er helt oplagt. Dagligt vil flere end 1000 lastbiler og 750 personbiler få direkte adgang til virksomheden fra afkørsel Horsens C på E45.
Med en forventet pris på 37 millioner kroner for ringvej, rundkørsel, dalbro og tilslutning til rampeanlægget ved Horsens C, er det en fantastisk investering. En investering, som Venstre har fået bekræftet i Byrådet, også er dimensioneret til modulvogntog.
Derfor foreslår Venstre at ringvejen, som er skitseret i projektet og som kommunen forpligter sig til at etablerer inden 1. december 2022, udbygges og tilsluttes Ny Silkeborgvej på samme tid.
En stor del af strækningen er allerede udbygget og kan finansieres for en meget lille del det forventede provenu ved salget af erhvervsarealet i Erhvervspark Vega.
En tilslutning til Ny Silkeborgvej, vil aflaste den meget trafikerede Silkeborgvej i stor grad og på den måde blive til glæde for de daglige trafikanter, som benytter afkørsel Horsens V, både fra det vestlige opland og fra Horsens by. En mere oplagt og indlysende god trafikal løsning skal man lede længe efter.
Det vil samtidig minimere potentiel smutvejskørsel fra det vestlige opland, som kommer til området via Nørre Snedevej og være en stor fordel for borgerne i Lund, som vil få en lettere adgang til vejnettet omkring deres by.
Det er Venstres håb, at der kan findes politisk flertal for ideen og det er vores intention, at bringe forslaget frem til budgetforhandlingen for 2021.