Søren Lind Jensen
Spidskandidat for Nye Borgerlige til byrådet i Horsens kommune
I august rykker 3.500 studerende ind på Campusgrunden over for banegården i Horsens. Derudover skal lægges alle de ansatte på uddannelsesinstitutionerne samt de virksomheder, som får deres domicil i bygningerne.
Af Søren Lind Jensen
Spidskandidat for Nye Borgerlige til byrådet i Horsens kommune
Forgæves har jeg i over tre år forsøgt at få svar gennem min arbejdsplads, som flytter til Campusgrunden, på, hvordan man vil presse yderligere mindst 1.000 biler ind igennem Horsens midtby i morgentrafikken, uden at det ender i trafikkaos? Svaret fra min arbejdsplads lyder: ”Infrastrukturen er byrådets opgave”. Spørger man byrådsmedlemmerne, får man ikke noget svar. Ergo, der er ingen løsning.
Horsens kommune gået i gang med at gøre området - firkanten mellem Banegårdsgade, Konsul Jensens Gade, Godsbanegade og Emil Møllers Gade – mere sikker for fodgængere og cyklister i form af fortove og cykelstier, og det er selvfølgelig fint, men det løser bare ikke de trafikale problemer med bilerne.
Der er ingen muligheder for at udvide vejene, da alle vejene er smalle og ensporede og omgivet af boligkarréer, så hvad har det almægtige lokale Socialdemokrati tænkt sig at gøre ved dét problem, for et eller andet må man vel have tænkt? Eller har Peter Sørensen og hans afrettede byrådsgruppe blot haft tilgangen, at problemet nok løser sig selv? Øjensynligt!
Afdelingschefen i Affald, Trafik og Ejendomme i Horsens Kommune, Allan Lyng Hansen, kommer heller ikke med nogen løsning, kun med et håb om, at flere vil vælge den kollektive trafik eller cykle på arbejde.
Jamen den løsning er slet ikke en option for rigtigt mange borgere, der skal have deres gang på Campusgrunden. Kommer man langvejsfra eller blot 15-20 km fra Horsens C med dårlige offentlige transportforbindelser, eller hvis man ikke bor i nærheden af en banegård på hovedlinjen, så er man bare tvunget til at tage bilen til og fra arbejde.
Det kommende signalanlæg ved Banegårdsgade og Godsbanegade minimerer jo ikke trafikmængden og køerne, men sørger antageligvis for en nogenlunde reguleret afvikling i det omfang, det er muligt.
Hvis man ikke vil hænge fast i morgentrafikken fra august af, skal man nok allerede nu begynde at finde alternative løsninger, hvis det er muligt. Har man med arbejde i Horsens C muligheden for flextid, skal man undgå at møde ml. kl. 7.30 og 8.30.