Debat: Vi bør hjælpe de danske lufthavne og luftfartsselskaber



Hans Kristian Skibby (DF), MF

Af Hans Kristian Skibby (DF), MF
Erhvervs- & Transport ordfører for Dansk Folkeparti

Nu er det bare sådan, at de danske flyselskaber allerede er blandt de flyselskaber der har gået meget langt på netop klima- og energiområdet. Denne miljøtanke har f.eks. SAS praktiseret i snart 20 år, SAS var f.eks. et af de første selskaber i verden med en årlig klimarapport om selskabets drift, hvor man hvert år sætter ambitiøse mål – og følger op på målene efterfølgende.

Enhedslisten og de Radikale vil, med sikker forudsigelse, kræve at f.eks. danske selskaber fremover alene skal flyve på electro fuels - som koster 4 gange så meget som almindeligt flybrændstof. Samme krav kan man ikke stille til udenlandske selskaber der vil flyve til og fra Danmark, herom kan danske politikere nemlig ikke bestemme. Så hvordan skal det gå med den sunde – og ikke mindst frie internationale konkurrence? Hvad vil der ske med landets internationale lufthavne og f.eks. Kastrup, hvor 23.000 ansatte er absolut afhængige af lufthavnens trivsel og udvikling?

Har ingen af disse støtte partier fattet alvoren? De dansk baserede selskaber skal ikke tvinges ind i en politisk plan, hvor de ender med at blive dårligere stillet end deres udenlandske konkurrenter.  Ønsker regeringens støttepartier at DK skal miste vores vigtigste mulighed for at rejse direkte ud og ind af Danmark - og at f.eks. Danmarks største arbejdsplads i Kastrup skal blive til en kulisse?

Må jeg bare minde om hvor svært det er for dansk luftfart og vil være det de næste mange år. Lån er ikke gratis, og nu går de røde støttepartier i brechen om nye fordyrende krav til flyselskaberne!

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024