Hans Kristian Skibby (DF)- Transport- og erhvervsordfører for Dansk Folkeparti
En lille perle fra den er nye aftale om infrastruktur i Danmark er, at den kommer de danske have til gavn. Danmark er en søfartsnation, og derfor er det essentielt, at bliver investeret i adgangsvejene til de danske havne. Det bliver der gjort med den nye aftale, som Dansk Folkeparti er med i.
Af Hans Kristian Skibby (DF)- Transport- og erhvervsordfører for Dansk Folkeparti
Marselistunnellen i Aarhus, en ny korridor til erhvervshavn og færgeterminal på Aarhus Havn, motorvejen til Kalundborg og erhvervshavnens mange virksomheder, og adgangsvejene til havne i Skagen, Hanstholm og Hvide Sande, er nye projekter, der alle bliver med til at sikre en effektiv logistik og spedition i Danmark. Investeringerne har ved første øjekast ikke noget med havnene at gøre, men følgevirkningerne kommer havnene til gode. Nu kommer gods og varer nemmere og hurtigere til og fra havnene i Danmark.
Vi må endelig ikke glemme havnene i Danmark, når vi taler infrastruktur. Selvom vi nu har bundet havnene sammen på vejnettet, så skal vi huske, at skibene også har brug for sejlrender ind i havnene. Passer vi ikke på, så vokser skibene sig for store til de danske sejlrender – og så sejler de uden om Danmark. Vindmøller og havvindmøller bliver også større, og i fremtiden vil det skabe et pres på de danske havne, som vi er nødt til at imødekomme.
I Dansk Folkeparti kerer vi os om de danske havne, og derfor har vi tænkt dem ind flere steder i aftalen. Således fik vi bl.a. sikret 100 mio. kr. til en færgepulje og 50 mio. kr. til en mindre havnepulje for kommende udviklingsprojekter. Vi bliver ved med at kæmpe for alle danske havne, for de skaber tusindvis af arbejdspladser. Og det er værd at værne om, da netop de her typer af virksomheder og arbejdspladser ikke sådan lige kan ”eksporteres” ud af Danmark.