(pressefoto)
Bilejere på udkig efter en ny bil til foråret kan få en ekstra fordel ved at investere i en elbil: Den er markant nemmere at vedligeholde end benzin- og dieselbiler.
Salget af elbiler har for alvor fået et løft i 2020, og alt peger på at det tårnhøje salg fortsætter i 2021. Baggrunden er typisk, at mange bilkøbere ønsker en mere miljøvenlig bil, samtidig med at der er kommet flere interessante modeller på markedet, og så har regeringen fastholdt den lave beskatning af grønne biler.
Men der er også andre indlysende fordele ved at investere i en elbil.
For sammenlignet med biler med almindelige brændstofdrevne motorer, så er elbiler markant enklere opbygget. Det betyder, at der er færre ting, som i løbet af årene bliver slidt og skal udskiftes. Dermed undgår elbilsejere færre røde og gule advarselslamper i displayet og, hvad nok er vigtigere, ekstra ture på værkstedet for at få udskiftet slidte dele på bilen.
Færre reparationer i fremtiden
Det forklarer Applus Bilsyn, som i fremtiden forudser et samlet fald i antallet af reparationer i løbet af en bils levetid, når fremtidige bilejere for alvor sadler om til elbilskøretøjer.
- Elbiler har hverken motor eller gearkasse, og det vil sige, at der ikke medfølger almindelige sliddele såsom oliefilter, luftfilter, tændrør, kobling, udstødning, som kan gå i stykker og skal udskiftes. Eller f.eks. kølervæske der skal påfyldes.
- Alt andet lige er der markant mindre vedligeholdelse, og med færre mekanikerregninger får bilejeren også lidt mere luft i husholdningsbudget, siger ansvarlig for teknik og kvalitet hos Applus Bilsyn, Paul Christensen.
IFA: 35 procent færre omkostninger
Og den vurdering får han troværdig opbakning til syd for grænsen.
Selvom elektriske køretøjer også kræver regelmæssige inspektioner, vurderer IFA, det tyske Institut for Bilindustrien, at vedligeholdelses- og reparationsomkostningerne for elbiler er ca. 35 procent lavere end et sammenligneligt køretøj med en forbrændingsmotor.
Udskifter man eksempelvis en 10 år gammel Citroen Grand Scenic, som de foregående år – afhængig efter slid og vedligeholdelse selv sagt - har kostet omkring 75.000-100.000 kr. i samlede reparationer, med en elbil, sparer man tilsvarende omkring 25.000 til 35.000 kr.
Batterier og stikkontakter er udsatte
Træerne gror imidlertid ikke ind i himlen. Kabelforbindelserne i elbiler bliver slidte ad åre, og så er batterierne, der er løbende op- og aflades, måske de mest udsatte. Herudover slider det på ladestik og stikkontakter, når bilerne dagligt skal kobles ind og ud af stikkontakten hjemme i garagen eller ved en ekstern ladestander.
- Herudover skal man huske på, at affjedringen også bliver slidt, og at elbiler naturligvis også kan ruste. Bremserne bliver også slidte, men dog mindre end en almindelig bil. Elbilens motor vender strømmen ved nedbremsning, så den også bremser med motoren, forklarer Paul Christensen.
I bestræbelserne på grøn omstilling sigter regeringen mod omkring 775.000 el- og hybridbiler på vejene inden 2030. I efteråret vendte regeringen på en tallerken og fastholdt alligevel lave afgifter på grønne biler, og det har fundet gehør blandt bilkøberne, som altså ufortrødent vælger at bestille en nøgle til opladelige køretøjer.