Jan Koborg Olsen
Medarbejder ved FGU Sydøstjylland
DEBAT - Jeg har nu været ansat i fem år på FGU Sydøstjylland og haft fornøjelsen af at være med fra begyndelsen. Denne rejse har været utroligt givende, da jeg har kunnet bidrage til udviklingen af FGU og været en del af arbejdet med at hjælpe mange unge videre i livet—enten i retning af en uddannelse eller ind på arbejdsmarkedet. Særligt har det været meningsfuldt at arbejde med de unges sociale, faglige og personlige udvikling, som er grundlaget for, at de kan finde deres vej i tilværelsen.
Af Jan Koborg Olsen
Medarbejder ved FGU Sydøstjylland
Vi har nu etableret FGU-skoler i alle fem kommuner—Hedensted, Horsens, Skanderborg, Odder og Samsø—som hører under FGU Sydøstjylland. Det er en stor glæde, at vi nu kan tilbyde vores støtte og vejledning tæt på de unge, uanset hvilken af disse kommuner de kommer fra. Nærheden er vigtig, for det gør det lettere for de unge at få den hjælp, de har brug for, og det viser, at vi er engageret i deres fremtid.
FGU Sydøstjylland og Erhvervsgrunduddannelsen (EGU) spiller en afgørende rolle for unge mellem 15 og 25 år, der af forskellige årsager har haft svært ved at finde sig til rette i det traditionelle skolesystem. Disse unge kan være dem, der har mistet motivationen, oplever læringsvanskeligheder, eller står over for personlige udfordringer, der gør det svært at følge en almindelig uddannelsesvej. For mange af disse unge har skolen føltes som en barriere, men heldigvis tilbyder FGU en specialuddannelse, som kan hjælpe dem tilbage på sporet.
På FGU underviser vi på en anderledes måde end den, de unge har oplevet i folkeskolen. Vores undervisning er differentieret, hvilket betyder, at vi tager hensyn til, at hver enkelt elev lærer i sit eget tempo og på den måde, der passer bedst til deres individuelle behov. Dette er ikke bare en pædagogisk tilgang; det er en nødvendighed for at genvinde deres motivation og engagement. Mange af de unge, der kommer til FGU, har tidligere oplevet skolen som noget, der er svært eller utilgængeligt, men gennem en tilpasset undervisning kan vi skabe en ny læringsoplevelse for dem.
Praktisk læring spiller også en central rolle på FGU. Vi sørger for, at undervisningen er virkelighedsnær og tæt forbundet med de kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet. Dette giver de unge en større forståelse for, hvorfor det, de lærer, er vigtigt, og det øger deres interesse og nysgerrighed. For mange af vores elever, der tidligere har følt, at skole ikke var noget for dem, bliver FGU dermed en mulighed for at opdage, at de faktisk kan lære og udvikle sig—bare på en anden måde.
Det er afgørende at give de unge mulighed for at fuldføre en uddannelse, selvom de har haft det svært tidligere. Uddannelse kan forvandle deres fremtidige muligheder og åbne døre, der ellers ville være lukkede. Ved at give dem de nødvendige redskaber og støtte, hjælper vi dem med at opbygge den selvtillid, de skal bruge for at møde voksenlivet. En individuel undervisningsplan på EGU er et godt eksempel på, hvordan vi tilpasser uddannelsen til den enkelte elevs behov og mål. Denne plan sikrer, at hver elev får den bedst mulige start på deres uddannelse og karriere, og at de føler sig set og hørt.
To ud af tre elever, der har gennemført FGU, er nu enten i gang med en ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse. Dette tal understreger, hvor vigtig FGU er som brobygger mellem skolen og videre uddannelse eller arbejde. Derfor er det afgørende, at vi fortsætter med at investere i og støtte disse alternative uddannelsesveje. De er nøglen til at hjælpe skoletrætte unge med at finde deres plads i verden og skabe en lysere fremtid for dem selv.