(Arkivfoto)
Flere end 600 skolefolk, forskere, virksomheder, forældre og "skæve hjerner" diskuterer og ideudvikler på "Folkeskoledagen" i Horsens.
Hvordan ser fremtidens samfund ud?
Hvilke krav stiller det til skoleområdet?
Hvordan skaber vi et skolevæsen, der er gearet til fremtidens krav?
Det er de tre hovedspørgsmål, som flere end 600 skolefolk, forældre, forskere, erhvervsfolk, kulturpersonligheder og ikke mindst dem med de helt krøllede hjerner skal prøve at svare på, når Horsens Kommune fredag den 6. september holder "Folkeskoledagen" på FÆNGSLET i Horsens.
Forud for Folkeskoledagen har firmaet Backscatter spurgt samtlige ca. 9.000 folkeskolelever i Horsens Kommune om, hvad der betyder noget for dem i fremtidens folkeskole - og resultatet af undersøgelsen med de mange "hverdags-stemmer" - 6.000 besvarelser i alt - vil blive præsenteret i forbindelse med dagens diskussioner.
- Med den meget blandede gruppe af deltagere er vi helt sikre på, at de sammen udgør præcis den cocktail, der er brug for, for at komme videre med at udvikle fremtidens folkeskole, siger direktør for uddannelse og arbejdsmarked i Horsens Kommune, Tanja Nyborg.
Folkeskoledagen er henlagt til de helt unikke omgivelser på FÆNGSLET i Horsens, og her vil blandt andet nogle af de gamle fængselsceller blive brugt til "celledeling", hvor deltagerne kan diskutere og idéudvikle i mindre grupper.
- Vi har tidligere erfaret, at der opstår noget helt magisk, når den helt rigtige gruppe mennesker mødes i en gammel fængselscelle for at udvikle ideer, brainstorme og tale sammen. Derfor holder vi også Folkeskoledagen på det gamle statsfængsel i Horsens og bruger FÆNGSLETs unikke rammer for dagen, hvor vi blandt andet etablerer fremtidslaboratorier, debatsaloner og ide-labs i det gamle trykkeri og de gamle celler, fortæller Tanja Nyborg.
Folkeskoledagen planlægges således som ét stort læringsfællesskab, der skal være startskuddet på et arbejde, som skal bidrage til, at Danmark også i fremtiden har en af verdens bedste folkeskoler.
- Vores mål er, at vi i løbet af dagen - i fællesskab med nogle af landets fremmeste forskningseksperter på området, oplægsholdere og debattører - skal producere og generere ny viden. Og så skal vi selvfølgelig diskutere og ideudvikle på fremtidens folkeskole, krav og kompetencer, siger Tanja Nyborg.
Hun tilføjer, at Horsens Kommune efterfølgende samler alle data, findings og gode ideer i en lille pakke, som vil blive delt med alle deltagerne.
- Vi vil sende datapakken til meningsdannere, forskere og politikere, så den kan være med til at danne grundlag for den politiske debat og de beslutninger, der skal tages omkring fremtidens folkeskole. Vi er nemlig meget ambitiøse omkring folkeskolens udvikling, og derfor vil vi rigtig gerne være med til at sætte debatten om fremtidens folkeskole allerøverst på dagsordenen.
Fakta om Folkeskoledagen
Folkeskoledagen foregår fredag den 6. september kl. 9.00 til 15.00 på FÆNGSLET i Horsens og arrangeres af Horsens Kommune.
Oplægsholdere er blandt andet:
Anne Skare, fremtidsforsker
Huxi Bach, satiriker og samfundskommentator
Lene Tanggaard, forsker i kreativitet og læring
Future Navigator, trendspottere og gamechangers
Andreas Rasch, forsknings- og udviklingschef på VIA University College
Ole Sejer Iversen, forsker i udvikling af digital teknologi med og til børn
Nynne Bjerre, journalist
Sådan foregår det:
Et stort læringsfællesskab forudsætter, at deltagerne tager aktiv del i Folkeskoledagen. De skal sammen med oplægsholdere og debattører producere og generere viden samt diskutere og ideudvikle på fremtidens skole, krav og kompetencer.
Celledelinger:
Formålet er at skabe dialog, ideer og diskussioner om udvalgte temaer, der er vigtige for fremtidens folkeskole. Vi bruger de gamle fængselsceller som ramme, sætter en spændende celleformand ind - fx en iværksætter, en erhvervsleder eller en skuespiller - der kommer med et oplæg. Og så går det løs. Vi har prøvet det før og ved, at der nemt opstår magi og kreative ideer.
Debatsaloner:
Fremtidens folkeskole kommer for alvor under luppen her, hvor vi lægger op til, at den bliver debatteret på kryds og tværs med en masse forskellige meningsdannere og et aktivt publikum, der får lov til at byde ind. Temaerne, der vil danne grundlag for debatterne, er 1. (Ud)dannelse i fremtidens skole og 2. Teknologi i fremtidens skole. Og så arbejder vi selvfølgelig på at skabe et debatrum, hvor deltagerne simpelthen ikke kan lade være med at blande sig, tænke med og tænke vildt.
Fremtidslaboratorier:
Vi skaber også plads til at drømme stort og vildt på Folkeskoledagen. I fremtidslaboratorierne giver vi en stemme til deltagernes drømme om fremtidens folkeskole. Vi har inviteret Future Navigator, der er eksperter i at lave fremtidsbaseret ideudvikling, trendspotting, trendmapping og furturegrafics.
Fakta om FÆNGSLET i Horsens
Det gamle statsfængsel blev bygget i 1853 og fungerede som fængsel frem til 2006. Siden 2012 har FÆNGSLET fungeret som en oplevelsesvirksomhed for kultur og events og lægger i dag hus til både et prisbelønnet fængselsmuseum, overnatning, café, iværksætter-virksomheder, store koncerter, kunst- og kulturfestivaler og erhvervskonferencer.
De gamle fængselsbygninger står stadig. Og når man ved, at her har Danmarks sidste henrettelse i fredstid foregået, her har bandemedlemmerne fra 00'ernes rockerkrige været indsat, og her har Carl August Lorentzen - indbruds- og pengeskabstyv - gravet sin næsten 20 meter lange flugttunnel, ja, så giver det altså et helt særligt sus i maven, når man træder ind bag fængselsmurene for at tænke store tanker.