Nu fræses revnerne af skinnerne mellem Aarhus og Fredericia



(pressefoto)

Foråret er fræsetid, og en række jyske og fynske jernbanestrækninger får i vinteren og foråret besøg af skinnefræseren, der fjerner små revner i skinnerne. Næste omgang er hovedstrækningen mellem Aarhus og Fredericia.

Blandt de forskellige slibetog, der er med til at holde skinnerne i god form, er skinnefræseren den, der oftest er på besøg i landet. Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden revnerne når at vokse sig store. Nu gælder det hovedstrækningen, hvor sporet mellem Aarhus og Fredericia får besøg af skinnefræseren i anden halvdel af februar og de første dage i marts.

Fræsehjulet på skinnefræseren kan fræse over en millimeter af skinnen pr. passage. Når den fræser revnerne væk, så reduceres risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid.

- Normalt vil toget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved de særlige kørsler med måletoget. Det besøger jernbanen om foråret, og med hvirvelstrøm finder det revnerne i skinnernes overflade, mens det med ultralyd finder de indre revner i skinnerne.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt - helt ned til 600 meter i timen. 

Kører om natten - klargøres om dagen

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Fræsetoget kører efter følgende plan:

 

  • 13.-14. februar Aarhus-Hørning
  • 14.-15. februar Aarhus-Hørning
  • 15.-16. februar Aarhus-Hørning
  • 16.-17. februar Aarhus-Skanderborg
  • 17.-18. februar Aarhus-Horsens
  • 18.-19. februar Skanderborg-Horsens
  • 19.-20. februar Hørning-Horsens
  • 20.-21. februar Skanderborg-Horsens
  • 21.-22. februar Horsens-Hedensted
  • 22.-23. februar Horsens-Hedensted
  • 23.-24. februar Skanderborg-Hedensted
  • 24.-25. februar Skanderborg-Hedensted
  • 25.-26. februar Skanderborg-Hedensted
  • 26.-27. februar Vejle-Børkop
  • 27.-28. februar Vejle-Fredericia
  • 28. februar-1. marts Børkop-Fredericia
  • 1.-2. marts Skanderborg-Horsens
  • 2.-3 marts Skanderborg-Horsens
  • 10.-11. marts Børkop-Fredericia
  • 11.-12. marts Taulov-Middelfart
  • 12.-13. marts Vejle-Hedensted
  • 13.-14. marts Vejle-Hedensted
  • 14.-15. marts Vejle-Hedensted
  • 15.-16. marts Vejle-Hedensted

I dagtimerne holder fræsetoget i Skanderborg (13.-25. februar samt 2. marts), i Vejle (26. februar - 1. marts, 3. marts samt 10.-15. marts)

Banedanmark

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024