Rekordmange dyr fik hjælp i 2020



Antallet af opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 slog i 2020 endnu engang rekord. Telefonen ringede hele 134.762 gange, hvilket tydeligt viser, at danskerne bekymrer sig om dyrenes ve og vel. Her ses seks killinger, som kom ind via Vagtcentralen 1812. Foto: Dyrenes Beskyttelse.

Antallet af opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 slog i 2020 endnu engang rekord. Telefonen ringede hele 134.762 gange, hvilket tydeligt viser, at danskerne bekymrer sig om dyrenes ve og vel.

Af Dyrenes Beskyttelse

Dyrenes Beskyttelse er der for alle dyr, og det kunne i 2020 i den grad mærkes. Telefonen i Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 glødede og hele 134.762 gange ringede den med bekymrede borgere i den anden ende af røret.

Det resulterede i knap 81.300 sager om dyr i nød, hvilket er flere sager på et enkelt år, end nogensinde før. Antallet af sager er steget med 3,56% pct. i 2020, sammenlignet med 2019. Ud af disse opkald blev 24.776 sager sendt ud og løst af vores frivillige beredskab.

- Når vi år efter år oplever, at antallet af henvendelser til Vagtcentralen 1812 stiger, så er det fordi befolkningen har fået et øget kendskab til vagtcentralen. Vi oplever dog også, at danskerne rigtig gerne vil hjælpe når de ser et dyr i nød, og derfor er de glade for at kunne ringe til 1812, fortæller Yvonne Johansen, Dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse.

Opkaldene omhandler alt fra påkørsler af hjorte, over efterladte katte, til mistanke om hvalpefabrikker og landbrugsdyr i nød, samt alt midt imellem.

- 2020 har dog været et lidt anderledes år for foreningen, da Covid-19 har betydet en ændring i hvilke typer af sager, vi har modtaget opkald om og især hvornår, fortæller Yvonne Johansen.

Mange folk i naturen giver mange opkald til 1812

Over 64 pct af henvendelserne til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral omhandler faunadyr. Højsæsonen ligger normalt i sommermånederne, fordi flere bevæger sig ud i naturen på denne tid af året og dermed opdager dyr i nød.

I 2020 kom der allerede i marts, i forbindelse med corona-nedlukningen, flere opkald på vilde dyr i naturen end normalt. Dette er formentlig sket i forbindelse med, at rigtig mange mennesker benyttede nedlukningen og det dejlige vejr til at bevæge sig ud i naturen.

Men hvor højsæsonen plejer at ebbe ud i august, var det igen ikke tilfældet i 2020. Højsæson har for andet år i træk udvidet sig helt frem til november, hvilket har gjort det nødvendigt at styrke bemandingen markant.

- De mange opkald har lagt ekstra pres på både Vagtcentralen og hele foreningens uundværlige beredskab i form af internater, vildtplejestationer samt frivillige kredsformænd og dyrereddere. Alle har heldigvis været helt fantastiske til endnu engang at håndtere et rekordstort antal sager, understreger Yvonne Johansen.

Fald i dyreværnssager

Antallet af dyreværnssager er faldet drastisk med 16,6 % fra 2019 til 2020. Grunden til dette kan muligvis til dels tilskrives Coronakrisen, hvor folk i langt mindre grad besøger hinanden, og dermed ikke opdager bekymrende forhold og vanrøgt rettidigt.

Hvor folk i 2020 kom mere i naturen, kom de mindre i hinandens hjem. Det største fald i sager ses ved henvendelser om hunde. Her er sagerne faldet med hele 20,7 % i 2020 sammenlignet med 2019.

Lignende artikler

Dyrenes Beskyttelse

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024