Grundet Corona-omstændigheder måtte borgermødet i Hovedgård om genåbning af Hovedgård station afholdes som videomøde og omkring 30 personer deltog i mødet torsdag aften sammen med Hovedgård Lokalråd og borgmester Peter Sørensen.
Mødet var en præsentation af det flotte stykke arbejde Hovedgård Lokalråd og Horsens kommune har lavet, og som man i forrige uge præsenterede for trafikminister Benny Engelbrecht.
Borgmester Peter Sørensen bød alle deltagerne velkommen og sammen med formand for Lokalrådet Ejvind Olsen præsenterede man hovedtrækkene i den lange rapport som er blevet udarbejdet i forbindelse med en mulig genåbning af Hovedgård Station som togstop.
Efter mødet med trafikministeren kom han og ministeriet med nye spørgsmål som arbejdsgruppen allerede er i gang med at besvare. De nye spørgsmål og svar skal med i en ny udgave af rapporten som man håber på, kan være færdig inden nytår. Rapporten skal også opdateres med de nyeste tal fra så den afspejler 2020-2021.
- Når den ny rapport er færdig, vil vi i lokalrådet sørge for at den bliver tilgængelig for alle, blandt andet på vores Facebook-gruppe ”Hjælp hinanden i Hovedgård”, fortalte Ejvind Olsen.
Gode idé at genåbne Hovedgård Station
Der er mange gode grunde til at genåbne Hovedgård station såsom klima gevinsterne, mindre intens biltrafik på landevejen ved Hovedgård i myldretiden, Hovedgård kan betjene indbyggerne i den nye udstykning på Nørrestrand med kollektiv trafikløsning.
Den nuværende station mangler ifølge arbejdsgruppen kun at få udført småting førend man kan genåbne: ny perron på østsiden af sporene, fjerne hegnet mellem bygningen og banelegemet, opstilling af infotavler og etablering af nye signaler. Derudover er der mulighed for at kunne etablere yderligere p-pladser på østsiden til pendlerne når behovet opstår.
- Selvom Hovedgård station blev nedlagt i 1974, så fremgår vi stadig i DSB’s officielle køreplaner...
Hovedgård er allerede med i køreplanen
På mødet nævnte Ejvind Olsen et paradoks vedrørende togkøreplanen:
- Selvom Hovedgård station blev nedlagt i 1974, så fremgår vi stadig i DSB’s officielle køreplaner, så her behøver man heller ikke at ændre meget og når toget skal holde i Hovedgård taler vi om maksimalt et minut. Den tid kan vi ”låne” fra Fredericia hvor toget i forvejen holder 3 – 4 minutter.
Alle som har prøvet at komme ud på landevejen fra Hovedgård om morgenen ved hvor slemt det kan være og man ved fra undersøgelser, at mange som arbejder i Aarhus, er villige til at tage toget hvis det var muligt.
På mødet blev der spurgt til om rute 202 var i fare ved en genåbning, men den blev hurtigt manet i jorden, da man forventer at flere vil pendle med bus til Hovedgård fra Nørrestrand, Serridslev og Tvingstrup, samt at Midttraffik sandsynligvis vil tilpasse bustiderne sammen med togstoppet i Hovedgård.
Efter præsentationen var der spørgerunde fra deltagerne og det var mest konkretiseringer og uddybende spørgsmål der blev besvaret.
Fra deltagerne lød der mange positive tilkendegivelser om det flotte stykke arbejde Hovedgård Lokalråd og Horsens kommune havde udarbejdet.
Kildall