Dannelse i folkeskolen



Folkeskolen, som dannelsesinstitution er igen til debat – og der bliver lige nu tegnet et billede af, at fokus i folkeskolen er faglige målsætninger og måltal – og at dette er i modstrid med behovet for dannelse, hvor man lærer, hvordan man omgås andre mennesker og klarer sig i hverdagen.
 En dagsorden, som undervisningsministeren har sat, hvor hun argumenterer for, at den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret i uddannelserne, og at det blandt andet er sket som følge af reformer i uddannelserne. Hun udtrykker, at der har været for meget fokus på tværfaglighed og metode – som har fjernet fokus fra den almene viden og forståelse.
 For mig udgør faglige kundskaber, læring, dannelse og sociale kompetencer en helhed – og dannelsesbegrebet er hele tiden under udvikling.
 Men er den målstyrede læring så med til at tømme skolerne for det dannelsesmæssige indhold – eller er det muligt, at målene giver mulighed for at koble viden til elevernes læring og udvikling?
 Et godt eksempel på dette er, når eleverne oplever, at deres viden kan bruges i forskellige sammenhænge, hvilket kan være både uddannelsesmæssigt, erhvervsmæssigt eller alment.
 Målstyret læring er med til at skabe rum for elevernes refleksion over egen læring – og at de lærer at udtrykke holdninger, som fremmer dannelsesaspektet. Samtidig mener jeg, at vi skal anerkende, at lærerne har den overordnede professionelle vurdering af, hvordan der arbejdes med målene. Min konklusion er derfor, at den målstyrede undervisning og dannelsesaspektet sagtens kan kombineres.
 En eftertanke er, om vi forstår det samme, når vi taler dannelse ?
 Jeg læste for nylig et indlæg i ”Folkeskolen” med prorektor, dr.pæd. Alexander von Oettingen, som mener det er vigtigt at skelne mellem almen dannelse, som sker døgnet rundt livet igennem, og dét, som von Oettingen kalder ’skolens dannelsesbidrag”, som foregår i folkeskolen i skoletiden.
 Han mener ikke, at folkeskolen har opgaven med dannelse, men at den leverer et vigtigt bidrag til dannelsen ved at gøre verden tilgængelig for barnet gennem undervisning. ”Eleverne får nogle nøgler til at forstå verden og til at deltage i verden … ”. Jeg er meget enig i, at denne præcisering er vigtig, da vi ellers gør skolen ansvarlig for hele dannelsesopgaven.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Kemikalieudslip i Nim
06. maj 2024