Drop de ideologiske skyklapper



Transportminister Ole Birk Olesen vil nedprioritere den kollektive trafik frem for privatbilismen. Det slog han fast på et debatmøde på Fængslet i Horsens i slutningen af maj, som jeg deltog i. Og senest har han i onsdags (12/7) gentaget samme pointe i Jyllands-Posten.
 Tilbage i maj spurgte jeg Ole Birk Olesen om ikke det var uklogt at nedprioritere den kollektive trafik i en situation, hvor trængslen på de danske motorveje dagligt øges til gene for både miljø, klima og samfundsøkonomi.
 Det mente han nu ikke. Og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at vi nok har lidt forskellige ståsteder politisk set. Derfor glædede det mig, at Dansk Industri (DI), som må vurderes at være ganske pænt på linje med ministeren politisk set, nogenlunde samtidig med Ole Birk Olesens felttog for privatbilismen i onsdagens Jyllands-Posten udgav analysen ”Kollektiv trafik er en god forretning – især for bilisterne”, hvor de i utvetydige vendinger klart advarer mod at nedprioritere den kollektive trafik på bekostning af privatbilismen.
 Som der står i analysen kan en sådan prioritering nemlig blive et meget dyrt samfundsøkonomisk bekendtskab. Øget trængsel på vejene, flere nedslidte veje, flere trafikulykker og øget forurening nævnes konkret som nogle af de samfundsøkonomiske omkostninger en direkte nedprioritering af den kollektive trafik til fordel for styrkelse af privatbilismen vil have. Alt efter hvor snittet bliver lagt kan det dreje sig om milliarder i samfundsøkonomisk ekstraudgift, vurderes det i analysen. Og selv bilejernes interesseorganisation FDM advarede i forlængelse af DI’s analyse mod at nedprioritere den kollektive trafik.
 Måske burde Ole Birk Olesen droppe de ideologiske skyklapper i forhold til den kollektive trafik og sin brændende kærlighed for privatbilismen. Han har i forhold til Uber-sagen og i forhold til sagen om statslån til den almene boligsektor vist, at han evner det og måske ikke helt er den ideologiske hardliner, som han var, da han gjorde sig som redaktør og kommentator på den ultraliberale netavis 180grader.dk. Og hvis han har svært ved at forsvare at fastholde en sund prioritering af den kollektive trafik over for sit liberale bagland kan han altså nu med god samvittighed støtte sig til DI’s analyse og anbefalinger.

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024