Fremryk investeringen i motorvejstilslutningen ved Horsens Vest

Fremryk investeringen i motorvejstilslutningen ved Horsens Vest
29. 06 2018
Danmarks blot andet dynamiske ruderanlæg skal placeres ved motorvejstilslutningen Horsens Vest. Hurtigst muligt. Det mener BusinessHorsens og formand for Plan- og Miljøudvalget i Horsens Kommune, Martin Ravn (V), som påpeger, at anlægget er en forholdsvis billig løsning, som vil sikre markant bedre trafikafvikling ved Horsens Vest

Motorvejstilslutningen ved Horsens Vest har udviklet sig til at være en alvorlig klods om benet for både trafikanter og erhvervsliv i Horsens by og oplandet i den vestlige del af kommunen op mod Brædstrup.
 Hver dag er motorvejstilslutningen årsag til lange køer og markant forlænget rejsetid. Spildtid, der koster tid og penge for lokale virksomheder og deres medarbejdere. Det er uacceptabelt og hæmmer vækst og udvikling i hele Horsens.
 Samtidig betyder trængslen, at Horsens risikerer at blive valgt fra af virksomheder, som ellers overvejer at slå sig ned i området. 
 Løsningen ligger lige for, og den er relativ billig.
 Med et såkaldt dynamisk ruderanlæg, som man har gode erfaringer med fra udlandet og i Odense, hvor Danmarks første af slagsen er placeret, kan motorvejstilslutningens kapacitet udbygges markant.
 Det er ikke nødvendigt at udvide den eksisterende motorvejsbro i bredden, og derfor er projektet relativt enkelt at gennemføre og vil koste i omegnen af 30-35 mio. kr.
 Selvom den nye motorvejstilslutning ved Horsens C på kort sigt vil aflaste Horsens Vest, så vil udbygningen af bolig- og erhvervsområder langs Silkeborgvej og stigende trafikmængder nødvendiggøre en væsentlig opgradering af motorvejskrydset ved Horsens Vest. Den opgradering bør fremskyndes.
 Grundidéen i et dynamisk ruderanlæg er, at trafikken bytter bane på strækningen mellem de to rampekryds. Det giver forbedret trafiksikkerhed, fordi venstresvingende biler ikke skal krydse kørebanen for de biler der kører ligeud fra den modsatte retning, som i et traditionelt anlæg.
 Kapaciteten i et dynamisk ruderanlæg er væsentligt højere end i et traditionelt ruderanlæg, fordi det kan afvikle trafik fra 9 forskellige retninger på samme tid.
Vejdirektoratet ejer motorvejstilslutningen, og derfor skal en udbygning ske i et samarbejde mellem Horsens Kommune og Vejdirektoratet.
 Oprindeligt er der planlagt en udbygning af Horsens Vest i 2023 i kommunens Trafikplan 2030.
 Formand for Plan- og Miljøudvalget i Horsens Kommune, Martin Ravn (V):
 - Det er i krydsene ved motorvejstilslutningen, at trafikken går i stå og giver masser af kø. Det problem kan vi løse for et relativt lille beløb og på den måde gøre en kæmpe forskel for erhvervsliv og arbejdstagere, der hver dag kører til og fra arbejde i Horsens Kommune. Derfor vil jeg arbejde for, at vi får lavet en aftale med Vejdirektoratet og i byrådet, så Horsens Vest kommer øverst på prioriteringslisten i de kommende budgetforhandlinger. Det er vigtigt for både borgere og erhvervsliv i Horsens.
 Bestyrelsesformand i BusinessHorsens, Finn Pedersen:
 - Lad os nu bare gøre det her, lad os få opgraderet Horsens Vest hurtigst muligt. Vi oplever i dag virksomheder, som er betænkelige ved at investere i områderne langs Silkeborgvej, fordi der er så store trængselsproblemer.
 - Vi risikerer at gå glip af fremtidige investeringer, vækst og arbejdspladser på grund af den utidssvarende infrastruktur. Og samtidig spilder virksomhederne allerede i dag mange timer på at holde i kø. Det samme gør de ansatte, når de skal til og fra arbejde. Vi bør fremtidssikre Horsens Vest nu, det er simpelthen for dyrt at lade være.