Havnerundfart i Gedved



Fra Gedved til kysten er der 8 – 9 kilometer, men det forhindrer ikke de gode søfolk i byen at have store van(d)vittige drømme om egen havn med plads til luksuslinere og andet søgående materiel. Den sjove historie om Gedved Marine Forening opstod for 40 år siden da man skulle rejse penge til den nuværende Gedved Hal og nu er foreningen taget ud af vadsækken og får endnu en kølhaling, og man er godt i gang med at rejse penge til den nye hal.

Ole Lund Svendsen er formand for en af Gedved mere ukendte, men sjove foreninger: Gedved Marine Forening af 17. maj 1980. Foreningen opstod tilfældigt og i kølvandet på at man samlede penge ind til at kunne bygge den nuværende Gedved Hal.

Ved gadekæret i Gedved mødte vi formanden og initiativtager til foreningen Ole Lund Svendsen som var ved at læsse en kano af bilen. Han var iført kaptajnskasket og foreningens redningskrans, klar til at udlevere medlemskort til nye og nuværende medlemmer.

Hvis de kan i Vorbasse, kan vi også i Gedved

- Jeg sad dengang sammen med en kammerat og talte om hvordan man kunne skaffe penge til den nye hal, og han fortalte at han var medlem af Foreningen til fremme af den brune sovs i Sønderjylland. Vi vidste at den gode historie binder folk sammen og vi lagde hovederne i blød.

Inspireret af Vorbasse Krigshavn, mente de to herrer at den kunst kunne man gøre dem efter og Gedved Marine Forening havde set dagens lys. Det hele tog pludselig fart og de gakkede indfald stod i kø erindrer Ole Lund Svendsen:

- Det hele begyndte med at der skulle være en havn til oceangående hjuldampere og badekar i Gedved. Siden udvidede vi med fregatter og luksuslinere. Det sidste vi venter på, er at Tolstrup Å bliver gravet ud så de store luksuslinere kan anløbe Smed Maj’s Bro, griner han hjertelig og gør klar til dagens store begivenhed: Havnerundfart i gadekæret og tegning af flere medlemskaber til foreningen.

Marine Foreningen genopstår

I Gedved bliver der brugt mange kræfter og tid på at rejse penge til den nye hal og man skal være færdig til 1. juli med arbejdet. Tidligere i år blev Ole Lund Svendsen opfordret til at genoplive Gedved Marine Foreningen som i 1980 indsamlede mange penge via medlemskaber og Ole fortæller:

- Egentlig var foreningen lagt i mølposen, men der har været en samling omkring hal-projektet som jeg egentlig ikke troede muligt. Men jeg kunne se folk tænde og brænde for det, så var det meget positivt og nogle af dem er mine gamle elever fra Gedved skole.

Foreningen har allerede via opslag fået solgt 100 medlemskaber á 100 kroner, så de første 10.000, - er i hus og Ole forventer at der løbende bliver tegnet flere medlemskaber så det samlede beløb kan nemt blive højere.

Flot skibsklokke

Foreningen har fået sin gamle redningskrans tilbage og en ny flot skibsklokke som stadig mangler inskription og Ole Lund Svendsen siger grinende:

- Det var ikke meningen at det skulle være breaking news i avisen, men VVS Teknik ved Thomas Børgesen, skal stå for, at på klokken indgraveret… så er det jo synd han ikke er til stede her i dag.

Havnerundfarten er åbnet

Selvom det var lige vådt både foroven og forneden, forhindrede det ikke kaptajnen på havnerundfarten at stævne ud i gadekæret med den første passager, og alle var iført obligatorisk redningsvest da der var næsten synlige krusninger på vandets overflade. Ole Lund Svendsen holdt havne-forretningen åbent fra klokken 13 – 15 og mon ikke tørvejret fik lokket flere landkrabber ud på de vilde våger i Gedved gadekær?

Ny æresmariner af foreningen

Inden interviewet er slut, bliver undertegnede – meget overraskende – udnævnt til æresmariner af Gedved Marine Forening og får det eftertragtede medlemskort stukket i hånden, og skal straks efterleve § 801 i vedtægterne: Nye medlemmer bør udråbe et leve for Gedved Marine Forening af 17. maj 1980 – Gedved Marine Forening leve, hurra, hurra, hurra og så det lange hurraaaaaaaaaaaaaaaa!

Kildall

Følg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook

Lignende artikler

Jørn Kildall

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024