Nye lokaler skaber bedre serviceniveau for brugere af rusmiddelcenter

Når man kommer ind på Vesterled bliver man mødt af en stander, hvor man registrerer sig, ligesom på apoteket eller i Borgerservice
Når man kommer ind på Vesterled bliver man mødt af en stander, hvor man registrerer sig, ligesom på apoteket eller i Borgerservice
Nye lokaler skaber bedre serviceniveau for brugere af rusmiddelcenter
17. 09 2020
I maj skiftede rusmiddelrådgivning, der står for alkohol og stofbehandling adresse fra lokaler på Sønderbrogade til moderniserede og lyse lokaler på Vesterled 1.

En vigtig del af rusmiddelindsatsen er medicinudlevering, hvor borgere fx får udleveret antabus eller metadon. Fokus har været at få lavet en mere respektfuld og imødekommende modtagelse af borgerne. Inspirationen er hentet fra, hvordan det typisk ser ud, når man går på apoteket eller i Borgerservice.

-  Når man kommer ind i bygningen, bliver man mødt af en stander, hvor man taster sin fødselsdato ind. Har man en aftale, får medarbejderen en besked, og de kommer så ud og henter én. Dermed slipper brugeren for at stå og vente i en reception sammen med mange andre. Det giver mere privatliv og værdighed, fortæller afdelingsleder Søren Riber.

Som en tur på apoteket

At kunne tilbyde en diskret udlevering af medicin har ligeledes været et fokusområde i ombygninen, og det har resulteret i gode oplevelser. Det er ofte en blandet målgruppe, der kommer på Vesterled. Fordi man tidligere har skullet stå i en lang kø, hvor man kunne høre, hvad de andre kom der for, opstod der nogle gange konflikter i forbindelse med medicinudlevering, men sådan er det ikke længere:

- Man trækker et nummer og bliver kaldt ind efter tur. En dør lukker bagved én, og så står vi klar til at udlevere medicin ved skranken - ligesom på et apotek. Bagefter kan man gå ud samme sted, så man slipper for at skulle forbi andre, der står og venter på medicin. Det er blevet et lavere konfliktniveauet og derfor også et meget mere behageligt arbejdsmiljø at være i, siger AK (Anna-Karina), der står i medicinudleveringen.

Andre fordele ved at have flyttet til nye lokaler er, at medarbejderne nu får fælles kontorer i stedet for enkeltmandskontorer. Det giver større mulighed for løbende sparring på tværs af medarbejderne. Et nyt tiltag er desuden rum indrettet specifikt til samtaler som i samspil med det nye nummersystem har medført, at medarbejderne nu kan nytteoptimere deres tid:

- Vi kan bedre følge med i, hvornår der er tryk på, i stedet for at vi går med vores fornemmelse af, hvornår der er tryk på. Nu kan vi tilpasse, når borgerne møder op, og så er vi her. Når der ikke er nogen, kan vi skrue ned for antallet af medarbejdere, siger Søren Riber.

Lavere omkostninger og højere serviceniveau

Omkostningerne til flytningen til Vesterled og moderniseringen af lokalerne dér vil efter et par år have tjent sig selv hjem. Huslejen er billigere det nye sted, og kvadratmeterne udnyttes meget bedre i forhold til lokalerne på Sønderbrogade, hvor store gangarealer gav masser af spildplads.

- Samlet set står vi i den situation, at vi både sparer penge på omkostningerne til at drive tilbuddet, samtidig med at vi kan give et bedre tilbud til borgerne, det er vi ret godt tilfredse med, slutter Søren Riber.