Søren Lind Jensen
Formand og byrådskandidat for Nye Borgerlige i Horsens kommune
Dette indlæg er så afslutningen fra min side på den lille disput mellem Ole Lund (DF) og mig. Alle partierne i Folketinget er enige om at bevare velfærdsstaten fra Enhedslisten til Liberal Alliance. Disse to partier markerer yderpunkterne. Spørgsmålet er blot, hvor stor og omfattende den offentlige sektor skal være, og hvor stor en del af borgernes løn stat, regioner og kommuner skal lægge beslag på for at finansiere driften?
Af Søren Lind Jensen
Formand og byrådskandidat for Nye Borgerlige i Horsens kommune
Jeg går ud fra, at det i den politiske diskurs er muligt at fremføre synspunkter baseret på fakta uden at blive beskyldt for den ene eller andet. Ole Lund ved udmærket godt, hvordan indvandringskritikkerne i mange år inden paradigmeskiftet under Fogh-Rasmussens regeringer og Socialdemokraternes U-turn for fem år siden blev hånet og udskammet i medierne. Den mediemæssige nedsmeltning skal helst ikke gentage sig i debatten om skattesystemets indretningen og størrelsen af det offentlige forbrug.
Entreprenante personer foretrækker og agerer bedst i enkle og ubureaukratiske skattesystemer med en ikke for høj marginalbeskatning. Det er almen viden. Forretningsfolk og iværksættere skaber jobs, og derfor skal vi indrette vore systemer således, at det er attraktivt at investere i Danmark, og arbejdspladser derved bliver skabt. Det burde ikke være så svært at forstå.
Lande med høje skatter, komplicerede skattesystemer og rigide arbejdsmarkedsregler klarer sig markant dårligere end de lande, der har relativt enkle skattesystemer og lavere marginalskatter. Man kan bare sammenligne to nabolande og modsætninger på dette felt og blive bekræftet, nemlig Frankrig og Schweiz.
Både lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende er også meget mere indstillede på at arbejde mere med en flat-tax uden ret mange fradragsmuligheder, end som skattesystemet i dag er indrettet i Danmark. Via øget arbejdsaktivitet stiger det samlede skatteprovenu.
Se, ikke på, hvad andre tjener, men om de er et plus for samfundsøkonomien. Alt andet er Jante-lov. Lad dog de entreprenante, der tager en risiko og skaber nye arbejdspladser få gode vilkår. De vil under alle omstændigheder selv under et forenklet skattesystem uden et hav af fradragsmuligheder betale mere til den offentlige fælleskasse end en almindelig lønmodtager. Det er blot det, som Nye Borgerlige mener.
Derudover skal vi væk fra det kæmpe omfordelingscirkus, som vi i ekstrem form kender det fra EU, hvor vi først betaler til EU's fælles kasse for derefter at få en del af pengene retur, alt imens det monstrøst store bureaukrati sluger en stor del af kagen til sig selv.
Vi ønsker bare en anden vej, Ole Lund, og den kan Nye Borgerlige selvfølgelig ikke gennemføre uden kompromisser med de andre borgerlige partier. Det vil nemlig tage mange år at ændre kursen og gennemføre et paradigmeskifte. Hvis rød blok sidder på flertallet, kommer det ikke til at ske. Borgerne står nu engang bedre ved at administrere deres egne penge end ved at aflevere en stor del af dem, for blot at få nogle af dem tilbage i form af almisser og diverse velfærdsgoder.
Som med eksemplet EU går en stor del af pengene tabt i bureaukratiet. Vort skattesystem er gennemført dysfunktionelt og i øvrigt hullet som en si. Jo mere enkelt og transparent man indretter skattesystemet, jo mere accept fra borgerne vil det få.
Naturligvis bliver Danmark aldrig et lavskatteland, da der er almen konsensus om høje velfærdsydelser. Imidlertid bør størrelsen af velfærdsstaten kunne diskuteres, og det må være legitimt at sætte andre velprøvede politiske modeller op og tillempe dem danske forhold. Så må det så være op til vælgernes logik og fornuft at tage dem til sig eller forkaste dem. Sådan er dét nu engang i et demokrati.
Send mig en mail Ole Lund! Jeg kommer gerne forbi Tvingstrup for at få en snak med dig. Jeg anser os som allierede, ikke modstandere. Hvis DF skal have stoppet sin vælgermæssige nedtur, og dét ønsker jeg også for mit tidligere parti, så må partiet bare væk fra den socialdemokratiske systemtænkning.