Paw Amdisen, byrådsmedlem for SF
Hvad gør man som borger, hvis man får ugunstige henvendelser eller afgørelser fra offentlige myndigheder på tidspunkter, hvor man hverken kan komme i kontakt med myndigheder, egen læge, advokat eller eventuelle støtte- og kontaktpersoner? Og hvad gør man i denne situation, hvis man måske ovenikøbet er en sårbar borger med en tyndslidt psyke?
Paw Amdisen, Hindbærhegnet 8, Horsens, byrådsmedlem for SF
Det er gode spørgsmål. Og som det også har været omtalt i landsdækkende medier, så kan henvendelser af denne art uden for normal åbningstid faktisk være meget uhensigtsmæssige og belastende for især psykisk sårbare borgere.
Det mest oplagte man kunne gøre for at løse denne problemstilling, var nok at forbyde udsendelser af henvendelser og afgørelser til borgere fra offentlige myndigheder uden for normal åbningstid. Der er dog en beslutning, der kræver ny lovgivning, og som SF arbejder på landspolitisk.
I mellemtiden har SF dog lokalt undersøgt sagen og set på hvordan man har håndteret denne udfordring i andre kommuner. I Odense Kommune har man f.eks. besluttet at udarbejde interne retningslinjer for ugunstige henvendelser til borgerne uden for almindelig åbningstid samt valgt at undersøge hvordan der i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og andre leverandører via tekniske løsninger kan arbejdes på at sikre hensigtsmæssighed i henvendelserne til borgerne. Og lige præcis disse forslag fremsatte SF til beslutning på sidste møde i Økonomi- og erhvervsudvalget efter at have undersøgt, at der ikke findes sådanne nedskrevne retningslinjer i Horsens Kommune i dag.
Heldigvis var der fuld opbakning til dette forslag fra udvalget, så der nu udarbejdes retningslinjer og der kigges på hvad der teknisk kan gøres for at sikre sig mod uhensigtsmæssige henvendelser til borgerne uden for almindelig åbningstid.
Det handler om at tage behørigt hensyn til borgerne, men også om at skabe betingelser for den gode og værdige dialog mellem offentlige myndigheder og borgere, som er en forudsætning for et velfungerende velfærdssamfund.