(Foto Jørn Kildall)
ØSTBIRK - I tre dage blev Østbirk Skole omdannet til et summende minisamfund, hvor eleverne i 4.-6. klasse lærte om alt fra økonomi til ansvarsfordeling, og skolelederen blev forvandlet til en ægte politiker.
Tekst og foto Jørn Kildall
Østbirk Skole har nyligt afsluttet et usædvanligt pædagogisk eksperiment, hvor skolens mellemtrin blev omdannet til et levende minisamfund, designet til at spejle det ydre samfund med alle dets facetter. Initiativet, ledet af borgmester (skoleleder) Morten Stokholm, involverede eleverne i en række aktiviteter fra morgensang til økonomisk forvaltning, alt imens de lærte om samfundets funktioner.
(Foto Jørn Kildall)
En verden i miniature
"Vi ønskede at skabe en autentisk oplevelse," fortæller Sine Holm, projektets iværksætter og lærer på skolen. "Eleverne fik ansvar for deres egne 'virksomheder', herunder en bank, et kasino, en biograf, og endda en wellness-klinik og en genbrugsbutik. De lærte at håndtere penge, og de fik løn for deres arbejde, som de kunne bruge i de forskellige butikker."
På spørgsmålet om hvordan en skoledag i minisamfundet så ud, forklarer Sine: "Dagen starter med en fælles morgensamling, hvor vi synger og taler om dagens program. Derefter åbner borgmesteren – altså skolelederen – officielt vores lille by, og eleverne begynder deres dag i de forskellige værksteder."
(Foto Jørn Kildall)
Økonomi og samarbejde i fokus
Projektet lægger vægt på praktisk økonomistyring og samarbejde. "Vi har en bank, og der var faktisk også et tilfælde af et falsk bankrøveri, som børnene skulle håndtere," griner Sine. "Det lærer dem om vigtigheden af sikkerhed og ærlighed i økonomiske anliggender."
Udover økonomien er socialt samvær og teamarbejde en stor del af læringskurven. "De lærer at arbejde sammen, tage initiativ, og ikke mindst at evaluere processen efterfølgende," tilføjer hun. "Det hele er meget dynamisk, og eleverne er utroligt motiverede."
(Foto Jørn Kildall)
Fremtidens uddannelse?
Skolen evaluerer nu projektet og overvejer, om det skal udvides til flere dage eller forblive et kortvarigt, intensivt forløb. "Det handler om at finde den rette balance, så hverken elever eller lærere føler sig overvældede," forklarer Sine. "Men indtil videre har feedbacken været overvældende positiv."
Projektet i Østbirk er et glimrende eksempel på, hvordan skoler kan inddrage elever i praktiske, virkelighedsnære projekter, der forbereder dem til den rigtige verden, samtidig med at de får en forståelse for, hvordan et samfund fungerer – alt sammen inden for skolens trygge rammer.