(Foto Per Bonde)
Peder Skrams mandegruppe har to krav til medlemmerne. For det første skal de være mænd, og for det andet skal de være over 65. Når der bliver talt om personer med de karakteristika, er det, at politikerne begynder at få nervøse trækninger og tænke normeringer.
Tekst og fotos Per Bonde
Sådan er det ikke, når hjemmeværns-flotille 132 i Horsens inviterer på sejltur med MHV 804 Andromeda. Her er normeringen i orden. Der var 8 mand til at tage sig af os 16 mænd fra Østbirk og omegn med en fødselsattest, der er mere end 65 år gammel. Det skal dog siges, at alle deltagere selv på forsvarlig vis kunne transportere sig rundt på fartøjet. Vi fik at vide, at normeringen/besætningen kunne øges til 12, hvis der krævedes.
Skibsfører Mogens tog imod os på kajen i Juelsminde, hvor Andromeda ligger til daglig. Mogens gav en kort orientering om, hvad vi kunne forvente, bl.a. at hvis der opstod en såkaldt skarp situation, måtte vi forvente, at vi nok ikke kom hjem til aftalt tid. Herefter gik vi ombord og fik besked på at gå om læ i lukafet – det betyder gå ned i skibets opholdsstue – hvor der blev holdt mandtal. Vi var de 16 tilmeldte, så ingen mytterister.
Skafning
Hovmester Svend kaldte til skafning og efter indtagelse af tre sandwichs pr. mand, stillede vi på agterskibet parate til inspektion af fartøjet. Vi blev inddelt i hold og fik en grundig gennemgang af alle detaljer af skibet. Skibet er fra 1992 og altså ikke helt nyt, men det er velholdt, og navigations- og kommunikationssystemer er helt opdaterede.
MHV 804 Andromeda. (Foto Per Bonde)
As Hoved om bagbord
Præcis kl. 18.15 blev trosserne taget, og vi gled stille ud i Sandbjerg vig, hvor kursen blev lagt nordøstlig forbi As Hoved, hvorefter kursen blev sat til at ramme gabet mellem Snaptun og Hjarnø. Det var en dejlig solrig aften, med kun en lille brise, så det var en fornøjelse at være på dækket, eller den åbne kommandobro.
Vi passerede med Hjarnø om styrbord og Snaptun om bagbord, inden vi vendte om og gik samme vej retur – nu med Snaptun om styrbord og Hjarnø om bagbord. Som det fremgår, lærte vi hurtigt de maritime udtryk, som Mogens, Peter, Kim, Henrik og de øvrige besætningsmedlemmer beredvilligt satte os ind i.
Nødstedt tysker
På turen hjemad, var der optræk til en skarp situation, idet en tysk sejler havde parkeret sig selv godt og grundigt ud for Endelave. Vi kunne følge lidt med i kommunikationen på VHF’ens kanal 16. Desværre blev det ikke os, der skulle hjælpe den nødstedte tysker, og for øvrigt var man i besætningen enige om at tyskeren bare kunne vente, til det blev højvande.
Efter en dejlig men begivenhedsløs tur, fik vi set sømandskab af højeste karat, da den store hjemmeværnskutter skulle ”parkeres” ved kajen mellem to skibe. Det var en parallel parkering, der kræver både øvelse og kendskab til materiellet, samt ikke mindst godt samarbejde mellem besætningsmedlemmerne.
Omkring kl. 20.30 havde vi atter fast grund under fødderne og transformerede os igen til de landkrabber, vi nu én gang er.
Stor tak til flotille 132 og besætningen for en dejlig tur med masser af frisk luft og søforklaringer.