Lørdag eftermiddag var koret/skuespillerne fra Boreas Korteater på besøg i Gedved og gav koncert/forestilling på Seminariet, hvor omkring 25 publikummer var mødt op og fik en oplevelse til sanserne.
Af Jørn Kildall
Hvad er korteater? Boreas Korteater har eksisteret og de har udviklet deres egen teaterform, som de kalder korteater – og når man ser forestillingen, giver det fuldstændig mening.
Instruktør Ursula Wyller som også optræder på scenen fortalte, at man har to typer på scenen de rutinerede sangere og de stærke skuespillere. Hen over tid bliver alle stærke på begge områder og det bruger man i de egenproducerede forestillinger.
- Det er forestillinger, vi laver helt fra bunden, hvor korsang, fysisk teater og litterære tekster er sammen om at fortælle en historie, fortæller Ursula Wyller.
Korets musikalske leder er Jørgen Andersen som også var med på scenen.
Forestillingen lørdag var helt akustisk og den eneste teknik der var i brug, var lidt teaterlys på scenen, eller var der skåret helt ind til benet, så sang, toner og skuespil stod helt tydeligt frem – hvilket er forfriskende i en tid hvor mange produktioner prøver at overgå hinanden i teknisk kunnen.
På scenen befandt sig nogle sorte plastkasser og ved begyndelsen, kom skuespillerne ind på scenen en efter en og fyldte scenen op. De var alle klædt i mørke overfrakker, iført lange gummistøvler og havde huer eller tørklæder om hovederne – hvilket symboliserede fiskere og deres koner ved havet.
Forestillingen var bygget op omkring 12 musiknumre og var et langt tonedigt. Koret bevæger sig i det nordiske musikunivers og der var musik på dansk, svensk og engelsk. Hver sang var en fortælling som blev understreget i små tableauer – en koropstilling som dynamisk ændrede sig foran publikums øjne og understregede teksterne og fortællingen.
Det akustiske virkede meget stærkt og Seminariets gamle sal har en god akustik til denne typer forestillinger og de 12 sangere lød flot sammen i ofte meget komplicerede korsatser som var både tre- og firstemmige.
Koret brugte få rekvisitter og blot ved at tage overfrakkerne af, ændrede sceneudtrykket sig totalt. En anden flot effekt var, at man havde fyldt vand i nogle af plastkasserne og skuespillerne vaskede tøj i dem, og det gav lyden af et hav – en flot, simpel og virkningsfuld effekt.
Hvordan giver man et kor deres toner? Normalt vil man stikke tonerne ud på et klaver eller via en stemmegaffel. De gode folk fra Boreas Korteater har løst opgaven ved at have en firkantet stålprofil med på scenen og når man slog tonen an på den, med en trækølle, fik man kammertonen A.
Udover stemmerne var der også lidt musikalsk understøttelse fra et par akustiske guitarer og en violin, som er god til at lægge en melankolsk stemning. Ellers blev der lagt enkelte rytmer på satserne ved at man trampede i gulvet med store gummistøvler eller slog rytmen på plastkasserne – meget enkelt, men virkningsfuldt. Alt i alt en flot forestilling, som man godt kan tåle at se/høre et par gange mere, da der var mange detaljer som man ikke nåede at få med i første omgang.