Garantier på elektriske biler har tvivlsom dækning



Garantier på elbilers og plugin-hybriders batterier er i mange tilfælde enten uklare eller har tvivlsom dækning, viser stor gennemgang, FDM har lavet. (Foto: FDM)

Garantierne på elbiler og plugin-hybriders batterier er enten uklare eller har tvivlsom dækning, viser stor gennemgang, FDM har lavet. Det kan blive dyrt, hvis batterierne går i stykker eller mister kapacitet. FDM efterlyser bedre, klarere og længere garantier på batterierne.

Af FDM

Der er langtfra garanti for, at elbilen holder som forventet. Mange af de nye elektriske biler har nemlig en enten tvivlsom eller mangelfuld dækning, hvis bilen går i stykker, eller batteriet mister sin kapacitet. Det viser en stor gennemgang, FDM har lavet af hybrid- og elbiler samt plugin-hybrider. Det er et problem, da netop batterierne er meget dyre, og dermed risikerer fejl eller lav kapacitet at koste forbrugerne dyrt, mener FDM.

”Vores gennemgang viser, at både garantierne og de betingelser, der er stillet op for at få reparation på garantien, stikker i alle retninger. De bærer præg af, at elbilerne først nu er ved at blive udbredt, og der er ikke fokuseret tilstrækkeligt på, hvordan bilkøberne er stillet, hvis batteriet går i stykker, eller kapaciteten forringes i garantiperioden. Tekniske betegnelser bruges ikke altid ens på tværs af mærkerne, og det kan være svært at gennemskue for forbrugerne,” siger jurist i FDM Michael Ern Nielsen.

Ud over bilens almindelige garanti mener FDM, at de elektriske biler som udgangspunkt bør have to yderligere garantier, en batterigaranti og en kapacitetsgaranti. Den ene del skal fokusere på holdbarheden og fejl på selve batteriet, mens den anden del skal omhandle batteriets kapacitet. Især det sidste kan være et stort problem, da batteriet over tid bliver slidt, helt som det kendes fra f.eks. mobiltelefoner. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere.

FDMs gennemgang viser, at nogle mærker ikke har nogen kapacitetsgaranti på elbiler, andre oplyser ikke, hvordan de vil måle kapaciteten, mens andre mærker igen ingen særskilt garanti har på batteriet i deres elbiler.

FDM mener, at højvoltbatteriet og de enkelte komponenter i bilens el- og hybriddel bør være dækket i mindst 8 år og 160.000 km, uanset længden på bilens garanti i øvrigt, og at batteriet skal kunne holde mindst 70 procent af den oprindelige kapacitet i hele batterigarantiens periode. Desuden skal målemetoden specificeres, så der ikke er tvivl om den.

”En velfungerende drivlinje og et batteri, der holder sin kapacitet, er helt afgørende, når man kører elbil eller plugin-hybrid. Derfor skal bilkøberne vide, hvad de kan regne med, hvis de mener, at batteriet ikke yder, som det skal, og forhandleren blot siger, at batteriet intet fejler. Derfor skal de beskrive i garantien, hvordan de har tænkt sig at måle kapaciteten,” siger Michael Ern Nielsen, og tilføjer:

”FDM har tidligere kritiseret bilers garantier for ikke at være gode nok. Tilsvarende er garantierne for elektriske bilers batterier ikke fulgt med udviklingen af bilerne. Elbiler er i forvejen en dyr og relativt uprøvet teknologi. Derfor er garantierne vigtige for forbrugernes tillid til de nye biltyper. Har de ikke den, risikerer vi, at mange vil vælge de elektriske biler fra.”

FDM anbefaler, at forbrugere går efter de elbiler og plugin-hybrider, der har de bedste garantier.
 

FDM

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024