
CEPOS gennemfører løbende flere større analyser af uddannelsesområdet. Centralt for alle analyser er undervisningseffekten, som CEPOS i en årrække har offentliggjort analyser af på grundskoleniveau. Dette er fra 2017 udvidet til også at omfatte de almene gymnasier.
Hvert år offentliggøres de nyeste tal for undervisningseffekten på skolerne og i hver af landets 98 kommuner. I tabeller, hvor man kan søge på de enkelte skoler og på interaktive danmarkskort, hvor man kan se hver kommunes gennemsnitlige undervisningseffekt.
Hvad er undervisningseffekten?
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling beregner hvert år de såkaldte socioøkonomiske referencer for de danske skoler. Disse tal sammenstiller elevernes præstationer med et udtryk for elevernes socioøkonomiske baggrund. Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte skoler omsættes her til et udtryk for forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne, givet at skolen giver eleverne et gennemsnitsligt fagligt løft set i forhold til et større antal socioøkonomiske karakteristika. På nogle skoler opnår eleverne bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt. På andre skoler gør det modsatte sig gældende.
Jo højere tallet er over nul, jo bedre er skolen til at udvikle eleverne fagligt. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.
Nogle skoler formår at løfte eleverne en halv karakter højere, end man skulle forvente, mens andre ligger en halv karakter under det forventede. Dog ligger langt de fleste skoler mellem +0,3 og -0,3.
Horsens Kommunes Skoler
I Horsens Kommune topper Østerhåbskolen med en UE på 0,5 på plads nr. 94. Østerhåbskolen er med i undersøgelsen for første gang, idet skolen er en sammenlægningsskole. På en delt andenplads i Horsens Kommune, på landsplan nr. 236, findes Hulvej Skole som ligesom i 2015-undersøgelsen scorer 0,3 i UE. Højdespringeren, også placeret som nr. 2 i Horsens, er Østbirk Skole, der ligesom Hulvej Skole scorer 0,3, et bemærkelsesværdigt stort spring fra -0,25 i undersøgelsen året før.
De øvrige skoler i Horsens Kommune er placeret således (på landsplan i parentes): Nr. 4 (346), Højvangskolen (0,25). Nr. 5 (348), Elbæk Efterskole (0,2). Gedved Skole (0,2). Sct. Ibs Skole (0,2). Stensballeskolen (0,2). Nr. 9 (488), Bankagerskolen (0,1). Hovedgård Skole (0,1). Nr. 11 (614), Dagnæsskolen (0). Horsens Byskole (0). Tønning-Træden Friskole (0). Vestbirk Musik- og Sportsefterskole (0). Nr. 15 (758), Egebjergskolen (-0,1). Lundskolen (-0,1). Nr. 17 (894) Langmarkskolen (-0,2). Nr. 18 (1005) Brædstrup Skole (-0,3).
Horsens Byskole har i undersøgelsen rykket sig fra -0,35 til 0 og Vestbirk Musik- og Sportsefterskole fra -0,4 til 0.