Brugsuddeler Kenneth Jespersen, SuperBrugsen Østbirk. (Fotokollage)
De sidste 12 måneder har budt på store udfordringer for alle, men det har ramt os forskelligt. Nogle brancher har oplevet at blive lukket ned eller stå næsten stille. Mens andre har haft mere travlt end sædvanligt. En af disse brancher er dagligvarehandlen og hos SuperBrugsen i Østbirk har man tydeligt kunne mærke det og vil derfor gerne sende en tak til os alle.
Avisen fanger brugsuddeler Kenneth Jespersen i et ledigt øjeblik på hans travle uddelerkontor. Kenneth er som erfaren Brugsmand vant til at have tæt kontakt til kunderne i butikken og tale om stort og småt og følge med i byens liv, men det har der ikke helt været rum til det sidste års tid og han fortæller:
- Det går stærkt – over stok og sten, og vi når ikke at få sagt tak til alle dem som kommer i butikken hver eneste dag. Desuden så prøver vi alle at holde afstanden til hinanden så vi får ikke tid small talk som vi normalt har når kunderne er i vores butik. Derfor har vi indrykket en takkeannonce som siger tak til alle. Jeg og personalet vil gerne takke de mennesker som gør, at min forretning kan løbe rundt… og vi klager slet ikke for dagligvarebutikkerne har klaret sig langt over forventning.
Når folk ikke har kunne tage på ferie i udlandet, har dagligvarebutikkerne haft flere kunder end normalt. Folk har heller ikke kunne spise ude og har derfor købt mere og bedre ind, og det har SuperBrugsen i Østbirk tydeligt kunne mærke.
Gør-det-selv giver nye problemer
Mange har ekstra meget tid i deres hjem og det har betydet at gør-det-selv-projekterne har haft gode tider. Byggemarkederne har kunne mærke den ekstra travlhed og hos dagligvarehandlen har man kunne mærken trenden med at bage selv:
- Vi mærker også at trenden med at bage selv… og surdej er stadig hot. Faktisk har vi problemer med at skaffe nok forsyninger af kerner og korn til bagning, fordi efterspørgslen er så stor.
Ingen grænsehandel af betydning
Da det i perioder ikke har været muligt at køre over den Dansk-tyske grænse, er ”grænsehandlen” blevet lagt i de danske butikker og Kenneth fortæller om en stigning i salget af ”grænsevarer”:
- Vi har oplevet en stor stigning i det vi kalder ”tyskervarer”, som sodavand og slik – det har også indimellem betydet at leverandørerne ikke har kunne følge med. Allerede nu i årets to første måneder har vi solgt lige så meget Pepsi Max som vi plejer at sælge på et år på grund af Coronapandemien.
Flåede tomater er ikke bare sådan at bestille
Et andet godt eksempel på hvor Coronapandemien har ramt handlen finder man på markerne i Italien, hvor Danmark får mange grøntsager fra.
- Mange tænker at vi bare bestiller dåser med flåede tomater fra et lager, men sådan hænger det ikke sammen. For vi skal først lave en kontrakt med en leverandør i Italien, som herefter planter tomatplanter så det passer til vores bestilling, forklarer Kenneth Jespersen.
Kenneths udfordring er at der bliver efterspurgt endnu flere tomater nu når folk opholder sig mere i deres hjem og laver mere mad selv. Oveni dette har Italien været meget hårdt ramt af Coronavirus og bønderne har haft problemer med at finde markarbejdere som skulle plante og plukke tomaterne på markerne. Oveni dette har de sædvanlige sæsonarbejderne fra Østeuropa ikke måtte rejse ind i Italien og Kenneth tilføjer:
- Dette her er kun i Europa, men vi modtager jo også mange nonfood varer som kommer fra Kina, men her har leveringen jo også været påvirket. Derfor har lavet vores markedsføring om så vi først annoncerer når varerne er på lager i Danmark.