Søren Lind Jensen
Horsens’ beton- og asfaltglade borgmester har altid været begejstret for turbovækst, men vækst har en pris, og derfor skal vækst gennemtænkes, styres og kontrolleres.
Af Søren Lind Jensen (NB)
Da trafikminister, Trine Bramsen, midt i juni med den samlede regerings billigelse lagde Kattegatforbindelsen, Danmarkshistorien mest overflødige tegnebrætsprojekt, i mølposen, måtte det have været en bitter pille at sluge for borgmesteren, som ellers lokalpolitisk er vant til at få sin vilje.
Modstand nytter – ofte – og en venlig tanke skal sendes til de græsrødder, der uanset politisk ståsted og mod alle ods tog kampen op med utrætteligt præsens på torve, i gågader, i læserbreve og via annoncer i dagspressen finansieret gennem kontingenter og frivillige bidrag. Man kan ikke andet end vise modstandens ildsjæle dyb respekt.
Havde projektet skulle implementeres, havde det ikke kun betydet en nordgående motorvej fra Hov mod Aarhus men også en sydgående motorvej skærende igennem Horsens kommune forbi Hovedgård og Gedved ud til E45.
Nye Borgerliges modstand skyldes primært de miljømæssige konsekvenser, men også de menneskelige og de samfundsøkonomiske følger. Staten bruger Storebæltsbroen som malkeko, og med tunnelen under Femernbælt bliver indtægtsgrundlaget udhulet. Skulle en Kattegat-forbindelse komme, hvad Guderne må forbyde, vil malkekoen være slagtet.
Der er sjældent noget, at der er så skidt, at det ikke er godt for noget. De galoperende udgifter til byggematerialer har trukket tæppet væk under de i øvrigt meget optimistiske budgetter, som har været tilgængelige for offentligheden.
Det store spørgsmål er nu efter projektets skrinlæggelse, om borgmesteren træder ud af Kattegatkomitéen, hvor han har sæde sammen med andre lobbyister – i øvrigt delvist finansieret af skatteyderpenge. Som jeg har forstået det, støtter vist kun ét af hans fire støttepartier i byrådet hans lobbyarbejde i Kattegatkomitéen, nemlig DF.
Da Enhedslisten, SF og De Radikale er erklærede modstandere af projektet, afhænger borgmesterens deltagelse i Kattegatkomitéen af Venstre og Konservatives nåde. I Odder byråd er der et flertal af modstandere og på Samsø er byrådet samlet i modstanden imod det helt igennem natur- og klimafjendtlige projekt. Er det også tilfældet i Horsens byråd?