Kjeld Søndergaard
Kommunens ældreindsats er udfordret fra mange sider: vanskeligt at skaffe medarbejdere, urimelige arbejdskrav bl.a. til dokumentation og ikke mindst befolkningsudviklingen med stadig flere ældre år for år.
Af Kjeld Søndergaard
Holmekollen 12, Voervadsbro, 8660 Skanderborg.
Befolkningsudviklingen kommer i øvrigt ikke som nogen overraskelse. De kommende års ældre er født i 1950’erne.
Men arbejdsforholdene skal forbedres. Dokumentationskravet skal sænkes væsentligt, så den enkelte frontmedarbejder får mere selvstændig kompetence og mulighed for at opleve sit arbejde som en arbejdsopgave menneske til menneske og ikke en mekanisk indsats overfor en tilfældig borger.
Og ledernes ansvar for administration skal sænkes, så tiden kan anvendes på arbejdskulturen og kommunikationen – både medarbejderne imellem og i forhold til den enkelte ældre. En god personalepleje sæter spor i en god ældrepleje, og lederne skal have tiden til at være gode eksempler på, hvordan man håndterer andre mennesker særligt i den situation, hvor den ene part døver magt over den anden. Ordentlighed er det, det drejer sig om, både når det handler om ledelse og om ældreomsorg.
Alt det her kan både frontmedarbejderne og lederne sagtens. For vælger man at arbejde med ældre, så har man det i sig, men de seneste årtiers har lag på lag krav udviklet et papirtyranni. Enkeltsager har hver for sig medført endnu et punkt i tidsskemaet.
Horsens som frikommune på ældreområdet løser ikke i sig selv problemerne, og en snuptagsløsning giver det heller ikke mulighed for. Men det giver mulighed for at arbejde med problemerne fra top til bund. Det skal der til.