Hans Kristian Skibby (DF)
Af: Hans Kristian Skibby (DF), erhvervspolitisk ordfører for Dansk Folkeparti
De lokale og regionale medier er under pres – og coronakrisen har ikke gjort livet nemmere for dem. Men i en tid hvor sociale medier fylder mere og mere, er de lokale medier vigtigere end nogensinde før. De dækker det vigtige, lokale stof, som ikke dækkes af de nationale nyhedsmedier. De sørger med andre ord for, at der kommer debat om de ting, der betyder noget for mennesker lokalt – men som aldrig ville kunne komme på den nationale sendeflade. Det er dem, der skriver om vores lokale erhvervssucceser, gode tilbud i lokale detailhandelsbutikker, det lukningstruede bibliotek eller den seneste debat i byrådet. Og helt generelt er de med til at skabe sammenhængskraft i det område de dækker. Hvis lokalavisen lukker, mister vi kort sagt en central forudsætning for nærdemokratiet.
Derfor bliver jeg bekymret, når erhvervsministeren har til hensigt at undersøge mulighederne for at lave den eksisterende Nej Tak-ordning for reklamer om til en Ja Tak-ordning. Det vil i praksis betyde, at danskerne aktivt skal tage stilling til, om de ønsker at modtage trykt materiale. Men mange vil formentlig ikke få det gjort, selvom de ikke har noget imod at modtage materiale en gang imellem i dag.
Hvordan vil det så få konsekvenser for lokalaviserne? Det vil det på den måde, at lokalaviser i dag i høj grad leveres fysisk sammen med tilbudsaviser og andre tryksager. På den måde holdes leveringsomkostningerne nede. Forsvinder tilbudsaviserne, vil lokalaviserne altså skulle betale en højere pris for at komme ud i postkasserne. Det vil desværre betyde enden for mange lokalaviser.
En Ja Tak-ordning vil dog ikke kun ramme lokalaviserne. Den vil også ramme alle andre lokale aktører, der er afhængig af at kunne få delt trykt materiale ud til borgerne i området. Det gælder alt fra sportsforeninger, aftenskoler, kirkeblade, indsamlinger og, ikke mindst, de små, lokale forretninger. De mindre butikker kan prøve at nå ud til deres publikum digitalt, men de har typisk ikke de samme ressourcer til at kæmpe om opmærksomheden online. Her er de ovenikøbet i skarp konkurrence med udenlandske netbutikker.
Hvis man ikke ønsker at modtage tilbudsaviser og lignende tager det to sekunder at sige nej tak. En Ja Tak-ordning vil ikke gøre noget videre for miljøet, men den vil betyde tab af arbejdspladser, og endnu større pres på mange af de foreninger og lokale medier, der giver liv lokalt. Det er ikke just hvad vi har brug for midt i en historisk krise. Dansk Folkeparti arbejder for at styrke lokalmiljøerne og for at få sikret levende byer i hele landet. Vi skal gøre alt hvad vi kan for at bevare vores lokale butikker, vores foreninger - og vores lokale medier.