
Jim Vildrik, Gedved Auto, sammen med automekaniker René Matz og MC-mekaniker Morten Simonsen. Arkivfoto.
Værkstedsportalen autobutler.dk har i 2016 bedt 11.000 bilejere om at bedømme deres seneste oplevelse hos mekanikeren, og her peger mange bilejere på Gedved Auto - Hella Service Partner på Egebjergvej i Gedved. Mekanikerne herfra klarer sig så godt, at de er kommet med på den nationale liste blandt de 100 bedste danske bilværksteder på en samlet tredje plads.
Når mange værksteder i Øst- og Midtjylland klarer sig godt skyldes det ifølge autobutler.dk først og fremmest at mekanikerne her i høj grad har taget de nye digitale medier til sig, og derfor gør en ekstra indsats, da de ellers risikerer at få en dårlig bedømmelse på nettet.
- Det sidste år er der kommet mange flere bilværksteder i Gedved på nettet. Det har tvunget mekanikerne til at gøre en ekstra indsats for kunderne, fordi det med de nye digitale værktøjer er blevet meget lettere at fravælge et værksted, fortæller adm. dir. Christian Legêne fra autobutler.dk.
Sørg for at få alle aftaler på skrift
Sammen med FDM gennemfører autobutler.dk stikprøvekontroller af opgaverne - og her ser man ikke nogen egentlig forskel i kvaliteten af det udførte arbejde på tværs af regionerne, men peger i stedet på at dialogen og kommunikationen afgør, i hvor høj grad bilejerne er tilfredse.
- Når mekanikerne hos blandt andet Gedved Auto - Hella Service Partner klarer sig så godt, så skyldes det at de tager sig tid til at snakke med bilejerne og sørger for at få løst alle problemer på stedet, selv om vi via nettet allerede har sikret at der er klare og skriftlige aftaler, så betyder den personlige dialog stadig meget for bilejeren, forklarer Christian Legêne.
Autobutler.dk kræver at alle aftaler skrives ned på forhånd, og peger på at den skriftlige forhåndsgodkendte aftale, er med til at øge tilfredsheden fordi man på forhånd har en idé om prisniveauet, og også er garanteret mod at værkstedet pludselig hæver priserne.
- Desværre er der stadig alt for mange, som blot kører hen til det nærmeste værksted, uden at lave nogen skriftlig aftale. Det giver ofte en masse problemer efterfølgende, hvor bilejeren står svagt, hvis noget skulle gå galt, siger Legêne og peger på, at man ud over at sørge for at få tilbud på skrift kun skal vælge de værksteder, der lader sig bedømme på nettet.
Danmarks 20 bedste værksteder i 2017 i undersøgelsen:
1. N.G. Automobiler - Bosch Car Service, 8700 Horsens: 4,964.
2. Agerskov Auto-Service - Bosch Car Service, 6534 Agerskov: 4,916.
3. Gedved Auto - Hella Service Partner, 8751 Gedved: 4,901.
4. Hjørring Autoservice - Hella Service Partner, 9800, Hjørring: 4,900.
5. Odense Autoglas, 5260 Odense S: 4,897.
6. CK Bilcenter A/S - Bosch Car Service, 3000 Helsingør: 4,889.
7. N. S. Auto Horsens, 8700 Horsens: 4,889.
8. J. Biler Hobro - AutoPartner, 9500 Hobro: 4,885.
9. RHC Autoservice ApS - Din BilPartner, 2730 Herlev: 4,880.
10. Bilglasgruppen.dk - Aalborg, 9230 Svenstrup J: 4,857.
11. Autoteknik Viby - Din Bilpartner, 8260 Viby J: 4,855.
12. Lundager Carservice - AutoPartner, 6740 Bramming: 4,852.
13. Sønderbæk Auto - Hella Service Partner, 8920 Randers NV: 4,850.
14. Din Bilpartner Køge, 4600 Køge: 4,839.
15. Darup Auto & Skadecenter - Teknicar, 4000 Roskilde: 4,839.
16. Sorø Autoteknik - AutoPlus, 4180 Sorø: 4,833.
17. Hildebrandts Auto, 3400 Hillerød: 4,821.
18. CHM Auto - MekoPartner, 2650 Hvidovre: 4,811.
19. GM Autoteknik - Teknicar, 2610 Rødovre: 4,800.
20. KM Pitstop, 2610 Rødovre, 4,792.
Metode
I undersøgelsen indgår 600 bilværksteder, som er bedømt via autobutler.dk. Bilejerne har bedømt den enkelte opgave umiddelbart efter at arbejdet er afsluttet med karakteren 0-5 stjerner. Værkstederne er rangeret på baggrund af over 11.000 bedømmelser i 2016. Alene steder med minimum 20 bedømmelser er taget med.
Om autobutler.dk
Autobutler.dk er en uvildig portal på nettet som giver bilejere mulighed for at hente tilbud på reparation og service af deres bil. 350.000 danskere har brugt portalen til at få et tilbud og 60.000 bilejere har efterfølgende givet værkstederne karakterer for den samlede oplevelse. Gennemsnittet ligger på 4,6 ud af 5 mulige.
Baggrund
Værkstedsbranchen var den dårligst placerede ud af 51 brancher i Forbrugerstyrelsens ForbrugerForholdsIndeks (FFI) fra 2004 – 2007. I 2010 er branchen placeret i den nedre halvdel af indekset. Forbrugerne vurderer især at gennemsigtigheden er alt for lav.