Det er ikke Nim-borgernes skyld, der ikke er en købmandsbutik i byen længere, det er os, der har sovet i timen, sagde Brian Videbæk, Dagrofa foran mere end 200 fremmødte i Nim Forsamlingshus onsdag aften
Dagligvarebutikken i Nim lukkede for 2 et halvt år siden. En ofte set konsekvens, der ikke skyldes Nim-borgernes opbakning. Det er en naturlig udvikling, når butikken ikke længere er tidsvarende. Sådan vil det ikke være i en nyopført butik med klare driftsfordele, de rigtige varenumre, den vigtige placering, optimeret butiksstørrelse og besparelse på personaletimer, fordi butikken er effektiv.
Sådan sagde butiksudviklingschef i Dagrofa Brian Videbæk, da han i samarbejde med Nim Fællesråd præsenterede planerne for Nims fremtidige købmand, vel at mærke, hvis Nim-borgerne vil.
- Det er os, der har sovet i timen, sagde Brian Videbæk og pegede indad, men gjorde samtidig opmærksom på at hvis vi skal gøre noget nu, skal vi gøre det selv, og pegede på den måde tilbage i salen.
Nim Fællesråd har igangsat projekt ”salg af anparter” for at bygge rammen til dagligvarebutikken på Nim Butikstorv. Fællesrådet skal skaffe minimum 2,7 mill. kroner på anparter, opføre den 600 kvm store bygning med et butiksareal på 375 kvm og udleje til Dagrofa og den nyansatte, selvstændige købmand. Projektet har fået en glimrende start. Ved mødet i Nim var Fællesrådet tæt på at have tegnet anparter for den første million fordelt på 84 husstande og firmaer. Mange tilkendegav i Forsamlingshuset at de var klar til også at støtte op.
Brian Videbæk understregede at anpartsbeløbet på 2,7 mill. var et minimumsbeløb for Dagrofas medvirken i projektet, og at et større beløb kun gjorde projektet bedre. Den gunstige effekt en dagligvarebutik har på eksempelvis huspriserne skal bestemt også tages med i ligningen.
- Faktisk er dagligvarebutikken det tungeste lod i vægtskålen, når der skal foretages tilflytningsvalg.
Realiteternes møde
Mødet i Nim Forsamlingshus var også for at oplyse de mere afventede borgere om projektets realiteter og svare på kritiske spørgsmål, inden man riskerede et indskud. Et indskud som på mødet også blev garanteret som den absolut eneste risiko borgerne løb.
- Min Købmand er det rigtige koncept for Nims størrelse. I forhold til SPAR er der mindre varenumre i sortimentet. F.eks. kun 3 forskellige ketchup mod 6 i SPAR. Samtidig er der frihed til selv at vælge andre varenumre eller f.eks. lokale varer og farvoritter, så Min Købmand er det helt rigtige for Nim. En dagligvarebutik med et budget på en omsætning vurderet til 15 mill., men det kan sagtens blive til 30, sagde Brian Videbæk.
Samtidig gjorde Brian Videbæk også tilhørerne opmærksom på ansvaret om at bakke op.
- Det er først når butikken står at man skal igang. 80% af dagligvarehandelen fra Nims kerneborgere skal lægges i den nye butik og starten er altafgørende - man skal give købmanden en chance.
Til de borgere i salen, som ønskede svar på gode spørgsmål kunne Brian Videbæk fortælle at prisniveauet generelt i butikken ville være konkurrencedygtigt, tilbudene som Min Købmand har på landsplan vil kunne hentes i butikken, friske varer er vigtigere end gode tilbud og at Dagrofa stod for ansættelse af en selvstændig købmand, som gerne skulle være eller blive lokal forankret.
- Men vi vil meget gerne have tip, hvis der er nogle som lige kender den helt rigtige købmand, tilføjede Brian Videbæk, og understregede at lokal inddragelse var en altafgørende faktor.
Risiko
Børge Sørensen, Nim Fællesråd, forsikrede ligesom Brian Videbæk de fremmødte om at man ikke sætter noget i gang uden at man er sikker på at projektet kan bære.
- Nim er ikke en by i afvikling, men en by, der har mistet en købmand, sagde Børge Sørensen, og luftede forhåbningen om at man kunne få samme antal på anpartstegningen som der er husstande på vandværket. Her er tallet 330, hvilket vil bringe projektet fint i mål med et beløb på 8.000-8.500 kroner pr. husstand.
- Vi vil gerne trække en streg i sandet til nytår, så vi fremadrettet kan holde et højt tempo, sagde formand for Nim Fællesråd, Jens Pedersen efter mødet, naturligvis glad for den massive opbakning i Forsamlingshuset.
- Det er sidste skud i bøssen for at få en købmand i Nim. Det er nu borgerne skal vise at de bakker op. Bolden er på vores banehalvdel, sagde Jens Pedersen, som sammen med det øvrige fællesråd fik fuld opbakning og lange klapsalver fra salen, da mødet sluttede og det var tid til kaffe og small talk.
Projektet for Min Købmand i Nim er på 600 kvm med et butiksareal på 375 kvm. Mere varelager i selve butikken er en omkostningsmæssig personalemæssig besparelse i de tidssvarende lokaler. Købmanden bliver selvstændig under Dagrofa og overskuddet bliver derfor købmandens løn. Grundlaget for en bæredygtig butik er en årsomsætning på 15 mill kr. Butikken forventes at koste lige under 6 mill. kr. 2,7 mill. finansieres af anparter, anpartsselskabet ejer bygningen som de lejer ud til Dagrofa. Selskabets huslejeindtægt er garanteret af Dagrofa. Hver Nim-borger skal dagligt købe for 57 kr. i Dagrofas beregninger. En anpart koster 2500 kr. og kan forhåndstegnes på Nimby.dk
Der skal tegnes 1080 anparter for at komme i mål eller i gennemsnit 3 anparter per husstand.
Ud over de 2,7 mill. i anpartskapital er selskabet forpligtet til at etablere en venstresvingsbane til 200.000 kr. ved butikstorvet. Et beløb som Fællesrådet forventer at søge Horsens Kommunes mellembypulje om.
Giv Østbirk Avis Østjydsk Avis et like her, så får du nyhederne på Facebook!