Kørup Enge-vejen vil fjerne 40 pct. trafik fra Lund-området



Peter Sørensen
Borgmester, Horsens Kommune

DEBAT - To børnefamilier og Lund Lokalråd fortalte for nylig her i avisen om deres fælles frustrationer over den stigende trafik i lokalområdet – og den ekstra transport- og spildtid, den kaster af sig.

Af Peter Sørensen
Borgmester, Horsens Kommune

Både deres frustrationer og alle trafikberegninger underbygger nødvendigheden af, at vi hurtigst muligt får anlagt den nye vej, der skal skabe en direkte forbindelse mellem erhvervsområdet ved Lund og motorvejstilkørslen ved Horsens C.

Vejen har vi brug for – med eller uden et DSV-byggeri. Det har vi, fordi vi som politikere igennem de sidste 20 år har givet grønt lys til at bygge i området – både boliger og virksomheder. Udbygningen og den generelt stigende trafikmængde påvirker helt naturligt Silkeborgvej og Ny Silkeborgvej, som ikke kan afvikle trafikken – og heller ikke vil kunne det, selv når E45 er udbygget. Med Kørup Enge-vejen vil vi til gengæld kunne fjerne 40 pct. trafik på strækningen mellem de to rundkørsler på Silkeborgvej og Ny Silkeborgvej, viser trafikberegninger.

Som borgmester mener jeg, at vi ganske enkelt ikke kan byde børnefamilier og alle andre i Lund, vores virksomheder og alle deres medarbejdere, at de hver dag skal holde i kø. Vejen skulle være anlagt for længe siden, men projektet er flere gange blevet bremset.

Det er det af Miljøstyrelsen, som har stillet skærpede krav til den miljøkonsekvensvurdering, der er nødvendig for at kunne lave projektet. I 2024 er der derfor blevet arbejdet på at sikre yderligere dokumentation af, hvordan vi kan håndtere det vand, der bliver afledt fra vejen, og hvordan vi beskytter flagermus i området.

Vejprojektet er også blevet bremset af én matrikelejer i området, som på demokratisk vis bruger sin ret til at klage over projektet. Jeg har fuld forståelse for, at nogen mener, at den nye vej ikke skal lægge, hvor den er planlagt. Jeg vil gerne slå fast, at selve linjeføringen også er meget grundigt undersøgt, og konklusionen er, at vejen ikke kan placeres andre steder.

Som jeg er oplyst om, kan der inden længe fremlægges en ny miljøkonsekvensvurdering med tilbundsgående dokumentation. Der er ingen tvivl om, at vi skal passe på naturen, vores vandløb og flagermus, og derfor er dokumentationen i den nye miljøkonsekvensvurdering også på et niveau, der ligger over de nationale vejledninger.

Jeg har derfor al mulig grund til at tro, at den nye miljøkonsekvensvurdering bliver godkendt. Så snart den er det, skal vi have lavet vejen, så borgerne i Lund kan komme til og fra arbejde, aflevere børn og komme til fritidsaktiviteter, og så vores virksomheder kan køre til og fra deres arbejdsplads.

Mit håb er, at de politiske partier i Horsens Byråd, som har kæmpet imod vejprojektet - også selvom de har stemt for udbygningen af Lund-området inkl. erhvervsområdet – vil komme på banen og fortælle, hvordan de vil sikre, at vi ikke alle holder stille på vores veje i Lund-området. Som politikere er det vigtigt, at vi lytter til alle stemmer. Men det er også vigtigt, at vi tør stå på mål for beslutninger, også selvom de hos nogle er upopulære. Jeg synes, det er det rigtige som politiker, og den åbenhed og transparens kan man regne med fra min side.
 

Peter Sørensen

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024