Ny rapport giver viden om børn og unges forhold til bøger og læsning



Foto: Nikolaj Linares

Børn og unges læsning er drevet af fællesskaberne, og på trods af skærme overalt er læsning fortsat forbundet med papir. Bogpanelet går tæt på børn og unges læsekultur i nye undersøgelser og inviterer til seminar om resultaterne.

Af Slots- og Kulturstyrelsen

Kulturministeriets Bogpanel udgiver en ny rapport, der belyser læsekulturen og læsningens vilkår blandt børn og unge. Hensigterne med rapporten er blandt andet at bidrage til en nuanceret og kvalificeret debat om børn og unges læsning.

Rapporten består af to undersøgelser: ”Børn og unges læsekultur og digitaliseringens konsekvenser”, som er udarbejdet af Will & Agency, og ”Digitaliseringens betydninger for børn og unges læsning”, som er et litteraturreview udarbejdet af faglig konsulent og ph.d. Henriette Romme Larsen fra Nationalt Videncenter for Læsning.

Motivationen til at læse ændrer sig med alderen

Rapporten viser bl.a., at forbedring af læsefærdigheder og konkurrencen om at få et højere og højere lixtal er en drivkraft for læselyst i indskolingen, imens pligt begynder at fylde mere på mellemtrinet, og det særligt er fællesskaberne med venner, der er afgørende for, om læsningen prioriteres i udskolingen.

På samme måde bliver personlige præferencer og digitale fællesskaber på for eksempel BookTok vigtigere end lærerne og bibliotekarerne i valg af læsestof, jo ældre man bliver. For 15-18-årige piger fylder et indre følelsesmæssigt liv, når der læses, mens drengene på samme alder efterspørger spænding fra fantastiske fortællinger. De yngre er meget motiveret af at lære om verden, men jo ældre de bliver, jo mere tørster de efter voksent indhold.
 

Slots- og Kulturstyrelsen

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024