Skoda Octavia viser, at nye dieselbiler er både energieffektive og har fået godt styr på udledningen af skadelige stoffer. Med 3,5 stjerner klarer den sig lige så godt eller bedre end nogle af testens plugin-hybrider. (Foto: Green NCAP/FDM)
Der kan være stor forskel på, hvor grønne de populære plugin-hybridbiler i virkeligheden er, viser ny test fra Green NCAP. Vigtigt at plugin-hybrider bruges korrekt, hvis den grønne teknologi skal udnyttes, påpeger FDM.
Det er ikke alle de populære plugin-hybridbiler, der er lige så grønne, som mange har indtryk af. For nogle modeller kan det ligefrem være svært at få øje på nogen grøn gevinst ved bilerne, der kan køre på både el og benzin eller diesel. Det viser en ny test fra Green NCAP, der tester bilers miljø- og klimaaftryk. Det europæiske testsamarbejde har for første gang tre plugin-hybrider med i testpuljen, hvor det bliver til mellem to og fire af de grønne stjerner.
Testen af bilers grønne aftryk blev lanceret i 2019, og er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, EU og en række europæiske myndigheder. Målet er at give forbrugerne et enkelt overblik over, hvor grønne bilerne er. Det sker med en stjernevurdering fra 1-5.
”Plugin-hybrider fremhæves ofte som det ideelle valg, der kan klare hverdagen på el, mens en benzin- eller dieselmotor kan tage over på de længere ture. Men som testen viser, er det ikke alle plugin-hybrider, der er så grønne, som de ofte gøres til. Hvor den nye Toyota Prius i plugin-udgaven klarer sig til fire flotte stjerner, falder den store og tunge Mitsubishi Outlander PHEV helt igennem med to vissengrønne stjerner. Faktisk klarer den sig på alle parametre langt dårligere end testens bedste benzin- og dieselbiler. Årsagen er en alt for kort rækkevidde på el og en forældet motorteknologi,” siger afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, og tilføjer:
”En plugin-hybrid kan for nogle være en grønnere løsning end deres nuværende bil. Men det kræver, at den bruges korrekt. Det vil sige, at man lader den op hver dag og kører mest muligt på el. Ellers er der ingen grøn gevinst. Som testen viser, bør man vælge en nyere model med en lang rækkevidde på el.”
Green NCAP tester både bilerne i laboratorier og i virkelig trafik samt ved forskellige temperaturer, da det også har betydning for deres udledning af både skadelige stoffer og drivhusgasser. Derudover testes bilernes energieffektivitet, som er hvor mange kilometer, de kan køre på en liter brændstof eller kilowatt-time.
Af testens 25 biler er det derfor kun de to nulemissionsbiler, VW’s elbil ID.3 og Hyundai Nexo, der kører på brint, der får de maksimale fem Green NCAP-stjerner.
Ud over de tre plugin-hybrider lander de øvrige biler på mellem 1,5 og 3,5 stjerner. Dårligst klarer de to SUV’er Hyundai Tucson (benzin) og Land Rover Discovery Sport (diesel) sig, mens Skoda Octavia og VW Golf udmærker sig som testens bedste diesel- og benzinbil.
”Der er stor opmærksomhed på bilers udledning af både drivhusgasser og af skadelige stoffer lokalt. Her viser testen af Skoda Octavia og VW Golf, hvor meget bedre nye bilers efterbehandlingssystemer er blevet. Samlet er de helt på højde med eller bedre end to af testens plugin-hybrider. Det viser, at de nyeste benzin- og dieselbiler sagtens kan være et grønt valg for dem, som har et kørselsbehov, hvor en elbil eller plugin-hybrid ikke rækker,” siger Lone Otto.
Det er tanken, at Green NCAP inden for kort tid vil tage brændstof- og elproduktionen med i testen. Det vil give et mere nuanceret billede.