Foto: Shutterstock
Det kan sagtens lade sig gøre at køre på skiferie i elbilen, men det er en god idé at bruge tid på at undersøge de lokale ladeforhold, da der er stor forskel på lademulighederne
Af OK
Mange danskere bruger ugerne omkring vinterferien på at lade batterierne op i sneklædte landskaber, når turen går til skidestinationer i Europa. Og for flere og flere sker transporten i en bil, der også løbende har brug for et opladt batteri. Og selvom det kræver lidt ekstra forberedelse med elbil, så kan det sagtens lade sig gøre.
Særligt på skiferien i de nordiske lande ser det ganske fornuftigt ud med lademulighederne. Det gælder især i Norge, hvor ladestationerne ligger langs hovedvejene. Også rigtig mange norske hytter har efterhånden fået installeret ladere i stil med dem, man kender fra garager og carporte herhjemme, og på de store udlejningsportaler kan du søge efter hytter og huse med opladningsmuligheder til elbiler.
Anderledes ser det ud i alperne. For selvom der er fine lademuligheder på vej til skidestinationen – især i Tyskland og Østrig – så bliver det lidt vanskeligere længere sydpå. I Frankrig og især Italien kræver det planlægning at finde den optimale ladning, inden du kører op i bjergene.
”Det er en god idé at lade elbilen op inden, du kører op i bjergene af den simple årsag, at lademulighederne fortsat er begrænsede i alperne. Det gælder uanset, om du lejer en hytte eller bor på hotel,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef i energiselskabet OK.
Apps gør ladningen billigere
Uanset om du kører nord- eller sydpå, er det en god idé at finde telefonen frem og downloade en række apps fra forskellige ladeselskaber inden skiferien. Når du opretter dig som kunde og bruger de apps, bliver lynladningen ofte billigere, end hvis du betaler med dit kreditkort ved standeren. I nogle tilfælde er det også nødvendigt med en app for overhovedet at kunne lade.
Priserne svinger meget for opladning ude i Europa, især ved lynladning. Her kan det være helt op til fem gange dyrere at betale med kreditkort end at bruge ladeoperatørens app. Du bør desuden tjekke, om du via dit bilmærke har billigere adgang til et europæisk netværk. Det gælder f.eks. sved Tesla og Mercedes.
Uanset hvad giver hjemmesiderne abetterrouteplanner.com og plugshare.com med tilhørende apps et godt overblik over lademulighederne på tværs af landegrænserne.
Færre kilometer i bjerge og kulde
Når du er på farten i en propfyldt, ferieklar elbil skal du forvente et markant forøget energiforbrug, især hvis du kører på motorvej. Det samme gælder, når du kører i bjergområderne i koldt vejr. Hvor rækkevidden normalt er 350-500 km ved danske forhold, kan den meget vel reduceres med 30 procent ved motorvejs- og bjergkørsel, når kulden bider.
”Du bør afsætte ekstra tid til køreturen på skiferie, hvis det er i en elbil, især hvis det er sydpå til alperne, hvor en stor del af strækningen foregår på motorvej. I de senere år er antallet af lynladere dog stærkt forøget, og det betyder, at ventetiden i forbindelse med ladepauser bliver reduceret,” siger Rasmus Boserup.
Har du mulighed for at lade bilen ved skihytten, kan det anbefales. Her kan du også sætte bilen til at varme kabine og batteri op, inden du kører afsted. På den måde mindsker du energiforbruget de første kilometer.
Og så er det ellers bare om at komme afsted i elbilen. Ud over opladning af bilen gælder de samme forhold omkring udstyr og kørsel.
”Sørg for at følge de lokale påbud om brug af snekæder eller snesokker til dækkene. Dels på grund af trafiksikkerheden, men også fordi det lokale trafikpoliti ofte udsteder store bøder til bilister, der trodser reglerne. I nogle tilfælde bliver man ganske enkelt bedt om at køre ned ad bjerget og først vende tilbage, når der er kæder på dækkene,” siger Rasmus Boserup, der også anbefaler at medbringe et træktov, et par tæpper, en skovl og en lygte i bilen.
Fakta: Vinterferiekørsel i elbil
- Hent ladeoperatørernes mobilapps inden du kører afsted, så du får billigere lynladning
- Tjek abetterrouteplanner.com og plugshare.com og hent deres tilhørende mobilapps for at få et godt overblik over lademulighederne
- Lad bilen op ved skihytten, hvis muligt, og varm batteri og kabine op, inden du kører afsted
- Vær opmærksom på, at strømforbruget er højere ved kørsel i koldt vejr, især i bjergene og på