Selvom elbiler er dyrere at købe, er de løbende udgifter til bl.a. service lavere. Over en årrække kan det derfor samlet være billigere at eje og køre elbil end en tilsvarende benzin- eller dieselbil. (Foto: FDM)
Service- og reparationsaftaler er billigst for elbiler, mens plugin-hybrider er dyrest, viser prisgennemgang af 50 service- og reparationsaftaler, FDM har lavet. Der kan dog være stor forskel bilmærkerne imellem.
Alt efter kørselsbehov kan det give god mening og ro i maven at tilkøbe en service- og reparationsaftale, når man køber ny bil. Med aftalen behøver man nemlig ikke at bekymre sig om udgifter til service eller uforudsete reparationer.
Alt efter om bilen kører på el eller brændstof, er der imidlertid nogle bilister, der slipper billigere end andre. En gennemgang af priserne på 50 service- og reparationsaftaler, som FDM har lavet, viser nemlig, at mens benzin- og dieselbiler stort set koster det samme at vedligeholde, så er service- og reparationsaftaler for elbiler generelt ca. 20 procent billigere end benzinbiler, mens de for de populære plugin-hybrider omvendt er ca. 15 procent dyrere.
”At service- og reparationsaftaler er dyrere for plugin-hybrider, er ikke nogen overraskelse. Bilerne har to drivlinjer, typisk benzin og el, og derfor er de også mere komplicerede. Og jo mere avanceret teknikken er, jo højere bliver udgifterne til service og vedligeholdelse også. Anderledes er det med elbiler, der ikke har en motor, der skal serviceres på samme måde. Det afspejler sig i prisen,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
Der er dog ikke bare stor forskel på, hvad service- og reparationsaftaler koster hos de enkelte bilmærker, men også forskel på prisen drivlinjerne imellem. F.eks. koster en service- og reparationsaftale for en Mercedes-Benz GLA 7.548 kr. pr. år, uanset om det er i benzin-, diesel- eller plugin-hybridudgave, mens elbiludgaven (EQA) koster 6.948 kr.
Anderledes forskel er der hos VW, hvor en service- og reparationsaftale for en VW Golf i benzinudgave koster 5.853 kr. pr. år. Samme bil i plugin-hybridudgave koster 8.050 kr., mens den i elbiludgave (ID.3) koster 4.018 kr.
”Som det også fremgår af FDMs bilbudget, understreger gennemgangen af service- og reparationsaftalerne, at selvom elbiler er dyrere at købe, er de løbende udgifter til blandt andet service lavere. Over en årrække kan det derfor samlet godt være billigere at eje og køre elbil end en tilsvarende benzin- eller dieselbil,” siger Ilyas Dogru, og tilføjer:
”Markedet for service- og reparationsaftaler kan være svært at gennemskue. Derfor anbefaler vi altid, at man undersøger markedet grundigt og nærlæser aftalerne, så man sikrer sig, at den aftale, man ender med, dækker ens behov og giver den nødvendige tryghed.”
Prisindeks for service- og reparationsaftaler*:
- Benzin: 100
- Diesel: 105
- Plugin-hybrid: 115
- Elbil: 80
*Generelt prisniveau for bilteknologierne baseret på gennemgang af 50 aftaler.
Det skal du tjekke, inden du skriver under:
Dækker aftalen dine behov?
- Er der særlige vilkår for eftermonteret udstyr?
- Skal du betale ved opstart eller en løbende ydelse?
- Gælder aftalen ét eller flere værksteder?
- Hvor længe gælder aftalen (km/år)?
- Hvad er opsigelsesvarslet?
- Kan aftalen videregives til evt. ny ejer?
- Er der ulovlige rentevilkår ved for sen betaling?
Læs mere om gennemgangen af service- og reparationsaftalerne på FDM.dk eller i Motor nr. 5, der udkommer 21. juni.