(Pressefoto)
Unge design- og arkitekturstuderende udfordret af VELUX, IDA og Roskilde Festival til at skabe en grønnere festivaloplevelse.
Af Jørn Kildall. Foto: VELUX
Bæredygtighed: Udfordringen blandt festglade
I sidste år satte "Sustainability Challenge" unge design- og arkitekturstuderende stik imod en udfordring på Roskilde Festival. Arrangeret af VELUX, IDA og Roskilde Festival, blev studerende udfordret til at designe innovative festivalmøbler udelukkende ved brug af genanvendelige materialer.
"Vi vil give vores festivalgængerne og den kommende generation af designere, ingeniører, konstruktører mulighed for at inspirere os og gøre en forskel," siger Alexandra Schumann, Projektleder i Experience Marketing hos VELUX Gruppen.
(Pressefoto)
Genbrug og innovation i fokus
Med hjælp fra Roskilde Festivals Cirkulære Laboratorium, blev de studerendes ideer bragt til live. Tre af sidste års bedste projekter er i dag en del af laboratoriet, hvor de kontinuerligt forbedres.
Kristine Barenholdt Bruun, leder af Det Cirkulære Lab, udtaler: "Vores festival skal være mere bæredygtig, og det er vigtigt, at vi med IDA, VELUX og en masse, talentfulde unge mennesker kan bidrage til det."
(Pressefoto)
Frem mod en grønnere finale
Årets Sustainability Challenge er igen i fuld gang, med studerende fra hele landet der deltager i workshops og præsentationer. Fra de oprindelige 30 grupper, konkurrerer nu 20 om at blive præsenteret i finalen på Roskilde Festival.
"Udover det positive resultat for vores planet, så ser vi også en utrolig værdi i at opfordre de unge til at tænke kreativt og løsningsorienteret indenfor bæredygtighed," siger Alexandra Schumann.
(Pressefoto)
Fremtidens festival: En grøn oplevelse
Med Sustainability Challenge kan vi se frem til en fremtid, hvor festivaler er kendt for deres musik, fest, og bæredygtighed. Der var Sustainability Challenge workshops 7. maj i Hørsholm og 14. maj i Østbirk, hvor grupperne præsenterede deres prototyper. Finalen finder sted på Roskilde Festival den 28. juni, hvor vinderen vil blive annonceret.
(Pressefoto)