5. klasse fra Voerladegård skole har over to temadage arbejdet med en autentisk skrivesituation. I autentiske skrivesituationer skal eleverne skrive en tekst (eller en anden form for produkt), som på den ene eller den anden måde har en funktion i samfundet. Eleverne skal altså lave producere noget, som skal ud at gøre en forskel i ”det virkelige liv”.
Femte klasse på Voerladegård skole har i forløbet haft som mål, at de skulle producere produkter, som kunne hjælpe Kagehuset Østbirk med at sælge flere varer. Eleverne har i den forbindelse blandt andet haft fokus på forskellige målgrupper, layout og samspil mellem tekst og billeder.
Forløbet startede med et besøg hos Kagehuset Østbirk, hvor eleverne kunne indsamle informationer og danne sig et indtryk af butikken. Efterfølgende har eleverne skulle vælge en måde at kommunikere til deres målgruppe. Arbejdet har blandt andet udmøntet sig i 3D-plakater, foldere man kan tage med sig hjem og en interaktiv plakat, hvor man kan scanne en QR-kode.
Forløbet har været faciliteret af lærerstuderende Kirstine Svansø Iversen, der er fast vikar tilknyttet Voerladegård skole. Kirstine har i forbindelse med sin eksamen i faget dansk skulle bruge elevproducerede produkter, og har derfor fået lov til at afvikle dette forløb med femte klasse. En af formålene med at arbejde med autentiske skrivesituationer er, at eleverne forhåbentlig oplever en større mening med arbejdet i skolen. Derudover får eleverne mulighed for at lære og træne danskfaglige færdigheder og kompetencer på en mere ”skjult” måde. Her har eleverne nemlig ikke som fokus at bøje ordene rigtigt eller sætte de rigtige kommaer – de har i stedet fokus på at producere noget godt, hvilket selvfølgelig indebærer, at man kan formulere sig på skrift (f.eks. bøje ordene korrekt og sætte komma).
Klassens produkter udstilles i Kagehuset Østbirk og ses i butikken frem til mandag 14. juni.