Debat: Gør den kommunale sagsbehandling mere helhedsorienteret



Paw Amdisen

Af Paw Amdisen, Hindbærhegnet 8, Horsens, byrådsmedlem (SF) i Horsens Kommune

Det er vi rigtig godt tilfredse med, og som det fremgik af P4's indslag, hvor en konkret sag fra Horsens Kommune blev fremhævet, så gør det faktisk en forskel for borgerne. Både i forhold til at oplevelsen af samarbejdet med kommunen, men også i forhold til at få den hjælp, man har behov for.

Det var tankevækkende at høre borgerrådgiver Jesper Cortes fortælle om, at det faktisk ofte er forvaltningsmæssige strukturer i uhensigtsmæssige siloer, hvor den ene hånd ikke altid ved hvad den anden gør, der giver problemer i forhold til borgernes oplevelse af den kommunale sagsbehandling, hvor kommunen alt for ofte kommer til at fremstå som en modstander.

Vi har allerede med årets budgetaftale taget hul på at kigge på vores strukturer i forhold til sagsbehandlingen, hvor vi f.eks. ser alt for mange omgørelser i ankestyrelsen af borgersager på social- og handicapområdet. Men jeg vil gerne slå til lyd for at vi gør endnu mere for at nedbryde uhensigtsmæssige siloer i den kommunale sagsbehandling, og at vi bevæger os i retning af en mere helhedsorienteret sagsbehandling. Særligt i de komplekse borgersager, der trækker på mange afdelinger i den kommunale organisation.

Et skridt i denne retning kunne f.eks. være at se på den fysiske organisering af vores sagsbehandling, og her har vi faktisk en enestående mulighed, når vi i den nærmeste fremtid skal flytte den kommunale administration til VIA's nuværende lokaler på Chr. M. Østergaards vej. Kunne man i højere grad organisere sig sådan, at man rent fysisk var tættere på hinanden og arbejdede mere tværgående i forhold til de mest komplekse borgersager? Det er i hvert fald en drøftelse jeg meget gerne vil tage med ind i Økonomi- og Erhvervsudvalget i Horsens Kommune i den nærmeste fremtid.

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Horsens Rey 24 - Behind The Scenes
24. sep 2024